Ғаламтор және кітап - ғұмыр
- Біз жастарды кітап оқымайды дейміз. Тіптен күнделікті тірлік қамымен жүрген үлкендеріміз де кітап оқуды сиретті. Ара-тұра ата-аналардың аузынан «Баламның тамағы тоқ, көйлегі көк, қалғанын өзі оқып алады»,- деген пікірлерді де естіп қаламыз. Осылай кете берсек, ұрпағымыздың болашағы не болмақ?
Сайлаубай Жұбатырұлы, жазушы:
- Иә, жаңалықты, бүкіл әдебиеттегі болып жатқан өзгерістерді іздеп жүріп оқитын кешегі жас буын, бүгінгі жастардың ата-анасы - үлкендердің де кітап оқудан алыстап кеткені ешқандай көлеңкелейтін мәселе емес, ол басы ашық жайт. Шынында да кітап оқудан қалды. Өйткені, техникалық прогресс күшейіп кетті. Ақпарат көп, жан-жағымыздың бәрі экран, керек ақпаратты саусақпен түртіп алып отырмыз деген бір ақталу сөз, сылтау аргументтермен түсіндіріледі. Бұл - адам қорқатындай жағдай. Шынын айту керек, кеше біздер үлкен бір өтпелі кезеңді артқа тастадық. Әлде де өтіп келе жатырмыз. Ал өтпелі кезең деген ол төңкеріс болмаса да, эволюциялық құбылыс қана болғанымен біздің сана-сезімімізге, дүниетанымымызға және әлеуметтік мәселелерге қатты әсер еткені рас. Ол - тарихи бетбұрыс. Тіпті, бізде өзіміздің рухани, мәдени дамуымызда кейінгі он жылдықтарға шегініп қалмасақ екен деген қауіптер де болған. Және сол қауіптер бекер емес екен. Кесір-кесапатты көріністері қазір әдебиеттен, жалпы рухани жағдайлардың мешеулігінен, өнеріміздегі кемшіліктерден, сол кемшілікті Батысқа еліктеу арқылы толтырамыз деген әбігер әрекеттерімізден көзге бадырайып анық байқалып тұр. Осыдан жиырма жыл бұрын «Байтал түгіл, бас қайғы» деген заман болды. Біздің тұрмысымыз, жейтін нанымыз, киетін киім-кешегіміз, күнделікті пайдаланатын жарығымыз, балаларымыздың оқулығы, дәрі-дәрмегіміздің бәрі проблема болғаны шындық. Сол жағдайда кітап оқу, жалпы руханият мәселесі өте қатты күйзеліске ұшырады. Ол қоғамның өте нәзік әрі күшті құбылыстары. Ең алдымен, әдебиетіміз, өнеріміз өркениеттің нәзік тұстары соққыны бірінші қабылдайды және содан зардап шегеді. Қазір жағдайымыз ептеп жақсарды. Өміріміз сәулеттенді. Бірақ барлық салалар дамып жатқанымен, руханият мәселесінде осы кесел терең із қалдырды да біздің психологиямызға шөгірдей кіріп кетті. Біз осыдан құтыла алмай, өзіміздің мәдени руханияттағы ізденіп оқитындай менталитетімізден айырылып қалдық. Сондықтан да кешегі керемет интузиаст, романтик - Мұқағалидың өлеңдерін, Әбдіжәмілдің, Шыңғыс Айтматовтың кітаптарын іздеп оқитын жастардың бүгін «Менің ұрпағым кітап оқыса да, оқымаса да өзінің нанын тауып жесе болар, әйтеуір аман болса болды» деген жиеншар, керенау торға еніп кеткендігі осы. Бұл - үлкен тарихи құбылыс. Тарихи негізі бар мәселе. Бірақ саналы ел, өсеміз өркендейміз деген ел бұл керенаулықтан, кезінде жіберіп алған қателіктен құтылу керек. Ол әдебиетті сүю, ұрпақты әдебиетке сусындату, әдебиетке келу.
Мәнсия САПАРҒАЛИҚЫЗЫ, социология ғылымдарының докторы, профессор:
- Ата-ана күйбең тірлікпен жүргенде біз жастардың рухани құндылықтарының төмендігін қалыптастырамыз. Бала тәрбиесіне уақыт табу керек. Уақыт жоқ деген ол - сылтау, енжарлық. Қазірдің өзінде жастарға интернеттен қарайтын боевиктер, біздің ұлттық менталитетімізге сай келмейтін мінез-құлық үлгілері көп әсерін тигізуде. Жастардың рухани құндылықтары әлеуметтік желіде бір-бірінің айтқан тәжірибелері, ойлары арқылы қалыптасуда. Ал көркем шығарма жастарға кемелденген ұрпақ пен жас ұрпақ арасындағы таптырмас көпір болып табылады.
Ұлмекен Сатымқызы, психология ғылымдарының кандидаты, БжҒМ-нің доценті, ҚазПУ-дың білім беру психологиясы және әлеуметтік коммуникация кафедрасының меңгерушісі:
- Бүгінгі жастардың кітап оқуға құмарлығы төмен екендігі күмән тудырмайды. Жаһандану заманында бұқаралық ақпараттар ағымы толассыз ағылуда. Бұл мәселені бір жақты қарауға болмайды. Бүгінгі жастардың психологиясы бұрынғыдан мүлдем өзгеше. Экономиканың үлкен қарқынмен дамуы әр адамның өзін-өзі материалдық жағынан қамтамасыз ету қажеттілігін тудырады. Адамның материалдық жағдайды ойлауы бірінші орынға шығып, оның рухани байлықты игеруге деген ынтасы кеміді. Ата-анада баласын ішсін, жесін, мәртебесі биік болса деп тәрбиелейді. Яғни батыстың индивидуалды психологиясы әрбір жастың бойына сіңеді. Қазір ақпаратты тек кітаптан ғана емес, ғаламтор көздерінен, бұқаралық ақпарат құралдарынын-ақ алуға болады. Бүгінгі баланың қолында I Pud, Planshet,I Phone және тағы басқа электрондық құралдар өте көп. Мұның өзі кітап оқу үрдісін алмастыра алады, бірақ бұл баланың қоғамда әлеуметтенуіне кері әсерін тигізеді. Сондықтан қазір ұжымдастырудан гөрі индивидуализация психологиясы басым. Бұл заман ағымы және өмірлік талап, адам санасы қоғамдағы болып жатқан өзгерістермен тығыз байланысты. Толассыз келіп жатқан ақпараттардың сана өрісінен өтуі екіталай. Бірақ XX ғасырда жастар кітапты қолдан-қолға тигізбей оқыған болса, ХXI ғасыр жастарының классик жазушылардың кітаптарынан тәрбиелік және рухани байлықты алу жағы жеткіліксіздеу. Дегенмен, қазіргі жастарды кітап оқуға баулу керек деп ойлаймын. Ол отбасында мектепте, жоғары оқу орындарында үрдіске айналуы керек. Мәдениетті адам болуы үшін бірнеше тілді игеру әрі рухани байлық кітапты дәстүрлі оқи алатындай болуы керек.
- Бұрындары жастар қолдарына тиын түсе қалса, өздері ұнататын көркем шығармаларды сатып алуға ұмтылатын. Сосын жақсы шығармаларды қолдан-қолға өткізіп оқитын. Ал қазір керісінше, жастар ақшасын телефон бірліктерін сатып алуға, интернет қызметтерін төлеуге жұмсайды. Осының соңы рухани ашаршылыққа әкеліп соқтыратыны сөзсіз. Ендеше, жастарды кітап оқуға қалай баулығанымыз жөн деп ойлайсыз?
Сайлаубай ЖҰБАТЫРҰЛЫ:
- Кешегі Кеңестік кездегі әдебиетті ең жақсы - соцреализм биігіндегі дүние деп жүрдік. Соның өзінде де «дүниеқұмарлық» дегенді иттің етінен жек көрдік. Енді сол «дүниеқұмарлықтың» заманы келді. Ол нарық заманы, шынтуайтына келгенде капитализмнің бірден-бір қағидасы. Бірақ осы «дүниеқұмарлық» шын мәнінде дүниенің құлы болып кеткен сол дүниені бірінші планға қойған қоғам үшін үлкен қасірет. Нарықтың адамы болған екенбіз, тек қана ақша жүреді екен, тек қана заттық материалдық қана пайдалардың игілігі біздерді ілгері апарады екен деген жаңсақ пікір руханияттың бар қадір-қасиетін ысырып тастап, зорлықпен тізеге басқандай, бүкіл сана-сезімімізді жаулап алды. Сондықтан жастарымыз қалтасына тиын-тебен түссе, қымбат ұялы телефондар, техника алуға жұмсайтыны шындық. Бұл тағы да айналып келгенде ұрпақ тәрбиесіне дұрыстап мән беруімізден. Біздің жас кезімізде велосипед алу деген сән болған. Әрине, қолы жеткендер алды. Байдың баласы алды, арада бәсеке болатын. Қазіргі жастарда да сондай мінез біреудің баласы қымбат телефон ұстаса, екіншісі де бәсекеге түседі. Ешкімнен кем қалмайын деген ұмтылыс. Ондай қымбат телефондар олар үшін ақпарат көзі, дүниетанымын кеңейту болып табылады. Олар оны ғылым-ілім тұрғысынан пайдаланудан гөрі, бәсекеге - менде ондай жоқ, екінші біреуде бар, мен неге одан кем болам деген түсінікте ұстанады. Жалпы, адамилық, қоғамдық бәсекелік таласқа айналып бара жатыр. Бұрын былай болатын - егер сен жаңа шыққан кітапты оқымасаң, жаңа шыққан Қадырдың өлеңін білмесең, өз қатарыңнан сауатың нашар адам сияқты көрінетінсің. Ол үлкен намыс болатын. Бұрынғы жастардың әдемі жан байлығына, білім байлығына деген ұмтылысын қазіргі зат, дүние байлығына ұмтылыс басып кетті. Жастарды тәрбиелеу керек. Жалтырақ дүниенің арғы жағында рухани құндылықтар қалып қойып жатқанын оларға ұғындыруымыз керек.
Мәнсия САПАРҒАЛИҚЫЗЫ:
- Қазіргі ғасыр - ақпарат ғасыры. Соның жетістіктерінің бірі интернет желілері және оның атқаратын көпқырлы қызметтері. Жастар көркем әдебиет оқымайды деп айта алмаймыз. Мектеп бағдарламасында қазақ, орыс әдебиеті сабақтарында міндетті түрде оқып, танысуға тиісті шығармалар тізімі оқушыларға беріледі. Ал сол шығармаларды оқушылар қай деңгейде оқыды, талқылады, қабылдады ол мұғалімнің әдісіне, қадағалауына, талап етуіне байланысты. Жастар қаладағы кітапханадан гөрі, қажет еткен кітаптарын сол өзі оқитын шаңырағы астынан таба алса ғана оқуы мүмкін. Себебі, қазір жастардың уақыты санаулы. Сондықтан да кітапханалардың орналасқан жері, кітап қорының байлығы, интернет ресурстарды пайдалану мүмкіндігі жастарға көп әсер етеді. Кеңес кезеңінде интернеттің болмауы, адамдардың рухани байлыққа деген қызығушылығын арттырды. Оған әсер еткен ата-ана, яғни отбасы болса, мектеп мұғалімдерінің де ықпалының елеулі болғанын айтуымыз керек. Қазір сол ұрпақ әлі де болса біздің қоғамда ұлттық құндылықтарды болашақ ұрпаққа жеткізуші болып отыр. Ал қазіргі ұрпақ ол құндылықтарды өзінің керегінше пайдаланады. Біздің әл-Фараби атындағы Қазақ Ұлттық университетінде «100 кітап» бағдарламасы шеңберінде жастар білуі керек деген шығармалар тізімі жасалып, солардың өз орталарында талқылануда. Осындай іс-шаралар жастардың көркем шығармаларға деген қызығушылығын арттырады. Сонымен қатар, насихат жұмысын жандандыру керек. Қазіргі ақын-жазушылар шығармаларымен тек мерейтойлары қарсаңында ғана емес, күнделікті, жүйелі таныстыру шаралары бұқаралық ақпарат құралдары арқылы жүзеге асуы керек.
Ал жастардың қалаған кітаптарын сатып алу жайына келер болсақ, ондай жастар аз да болса бар. Оларды көркем шығармалардың бір саласының фанатигі деуге болады. Кеңес Одағы кезінде өз кітапханасын жасақтаған, ұмытылмас классикалық әдебиеттер қоры бар адамдар көп болды, әсіресе, ғалымдар, шығармашылық мамандық өкілдері арасында. Қазір электрондық кітапхана жасаушылар кездеседі. Екінші бір себеп, жастардың кі тап сатып алуға материалдық мүмкіндігінің жоқтығы да олардың қалаған кітабын сатып алуларына әсерлерін тигізеді. Интернет жүйесінде сол шығарманың болуы да кітапты сатып алу қажеттілігін тежейді. Үшіншіден, кітап дүкендерінің аздығы, алыстығы әсер етеді. Арнайы маманданған кітап дүкендері көп болса, ол да жастардың кітап сатып алу мүмкіндігін кеңейтеді. Қазір керек шығарманы электрондық кітап дүкендері арқылы тапсырыс жасап, әлемнің кез келген түкпірінен сатып алуға болады. Мәселе жастардың қызығушылығында, материалдық жағдайында, күйбең тіршіліктен қолдарының босамауында. Жастарға тәуліктің бір уақытын кітап оқуға арнау дағдысын кішкентайынан қалыптастыру керек. Жастарды рухани байлыққа жетелеу отбасынан бастап, барлық әлеуметтік институттардың міндеті болуы керек. Ал қазіргі тәрбие практикалық бағытта болып тұр. Басты ұстаным - қалай да мамандық ал, қалай да мансапқа жет, т.б. Сонымен қатар, сен болашақ тұлғасың, сенде мынандай қасиеттер болуы керек, мынандай көркем шығармалар оқысаң, рухани жан дүниең молырақ болады деген насихат көбірек айтылып, әр үйде олардың оқуына лайықты кітаптар қоры көбірек жинақталса, оқуға ниеттенеді деп ойлаймын.
Ұлмекен Сатымқызы:
- Баланың кітап оқуға деген қызығушылығы ерте жастан басталуы керек, яғни ол отбасы тәрбиесіне тікелей байланысты. Кітаптар да заман талабына сай түрлі-түсті бояулармен безендіріліп, баланың қызығушылығын оятуы қажет. Менің ойымша, мектеп бағдарламасына сәйкес хрестоматиялық оқулықтарды оқу өте қатаң талап етілсе, баланың зейінін, ойлау қабілетін, қабылдауын, есте сақтау процесін арттыруға болады.
Жастардың кітап оқуға деген қызығушылығын арттыру үшін электронды оқулықтарды енгізу қажет. Осы электронды оқулықтар жастардың кітапқа деген қызығушылығын арттырады. Әрі оны қолдану өте тиімді, ыңғайлы, қазіргі заман талабына сай болып табылады.
- Қазіргі кезде жастардың көпшілігі кітапханаларға өздерінің мамандығына, оқуларына қатысты ақпарат алу мақсатында барады. Ал көркем әдебиетті оқуға баратын жастар аз. Көркем шығармаларға қызықпаушылық қазіргі саны көп, сапасы жоқ кітаптардың көбейіп кетуінен емес пе? Сол арзанқол шығармаларды шығаруға тосқауыл қоюға бола ма?
Сайлаубай ЖҰБАТЫРҰЛЫ:
- Шынында да саны көп, сапасы жоқ кітаптардың көбейіп кеткені рас. Қазір ақшасы бар кез келген азамат өзінің өмірбаянын, біреумен жазысқан хат- тарын, түскен суреттерін ортаға тықпалап, кітап қылып шығарып жатыр. Мейлі шығарсын, бірақ өзінің үйінің кітапханасы үшін шығарсын. Оны көпшілікке таратудың қажеті шамалы. Кітаптар, әрине, шығуы керек. Алуан-алуан жүйрік бар, әліне қарай шабады. Нағыз көркем әдебиетті жасау деген шедеврлерді, жауһарларды жарқырата шығарып, руханиятты ұлттық игілікті молайтуға деген ұмтылыс. Ал сол үрдісте бәрі бір саптан шыққандай әдемі шығармалар туа қалуы тіптен мүмкін емес, өйткені, ол - әдеби процесс. Ол - жалпы құбылыс. Оның бәрін сапасыз кітаптар көбейіп кетті деп айтуға да болмайды. Кітаптың атын жамылып, қағазды қор қылып, өзіндік еш мәні жоқ кітаптар біреулердің үйлерінде тұрады. Әрі олар үлкен абыройлы ақсақалдардың том-том еңбектерін ысырып тастаған, оны басып кететіндей, зілдей кітаптар. Ол кітаптың қадірін кетіру, тіптен ұят нәрсе. Қазір ондай керексіз кітаптарды шығаруға ешкімге тиым салынып жатқан жоқ. Дегенмен, жастар солардың арасынан нағыз көркем шығармаларды таңдап алып, оқып жатса, оларға үлкен алғыс айтуымыз керек. Жалпы, жастар ізденуі керек, жақсыны жақсы, жаманды жаман деп тани білуі керек. Бұл - кітапты ғана тану емес, өмірді тану, болашағын бағдарлаудың үлкен аспектісіне айналуы тиіс деп ойлаймын. Өйткені, әдебиет те, көркемсөз де, өнерсөз де жақсылыққа бастайды, биік талғамға бастайды. Ал талғамы жақсы адамды халық таниды. Қазіргі жұртшылық қазақы менталитетін жоғалтып алған жағдайда тұр.
Ұлмекен Сатымқызы:
- Көркем шығармаларға қызығушылыққа саны көп, сапасы жоқ кітаптардың көбеюінің еш қатысы жоқ деп ойлаймын. Себебі, қандай да шығарманың өзінің оқырманы бар. Мына кітаптың деңгейі төмен немесе жоғары деп баға беру - ол әдепсіздік. Арзанқол шығармаларды шығаруға тосқауыл ретінде осы кітаптарға өкімет тарапынан нормативті талаптар қойылса, сараптамаға салынып, талданса, оқырманның жас ерекшелігіне сай талдаудан өткізілсе, аталмыш пікірталас туындамас еді.
Мәнсия САПАРҒАЛИҚЫЗЫ:
- Қазіргі кезде Қазақстан Республикасы еліміздің интеллектуалды потенциалын дамыту, адамдық ресурстардың сапасын, яғни халықаралық деңгейде бәсекеге төтеп бере алатын жастарды қалыптастыру міндетін алға қойып отыр. Алға қойылған мақсатқа жетудің бірден-бір жолы - жастардың ғылыми және көркем әдебиетке деген қызығушылығын арттыру. Жастар жоғары білікті мамандар болуларымен қатар, адамзат қалдырған дүниежүзілік және отандық көркем шығармалардан хабардар болуы керек. Бұл олардың рухани дүниесін байыта отырып, жоғары моральдық ұстанымдары бар азамат болып өсулеріне септігін тигізеді. Қазіргі кезде жастардың әлеуметтік құндылықтары рационалдық бағытқа қарай өзгеріп отыр. Олар негізінен, практикалық тұрғыдан солай қалыптасуда. Жастардың көп бөлігі кәсіби білім ала жүріп, жұмыс істейді. Уақыттарының тарлығынан олар кітапханаға тек сабағына қатысты, не жазба жұмысына қатысты әдебиеттерді қарауға барады. Ал керекті ақпарат интернет көздерінен табылып жатса, мәселе басқа. Кітапханаға көркем шығарма оқуға шығармашылық мамандықты таңдағандар мен сол шығармалардан нәр алғысы келетін жастар барады деп ойлаймын. Сонымен қатар, кітапханада демалыс кезінде көркем шығарма оқушылар да жоқ емес. КОМКОН-2 Еуразия орталығының зерттеулері бойынша қазақстандықтардың 16 жастан асқан тұрғындарының 32,9% кітапқұмарлар тобына жатқызуға болады екен. Олардың ішінде детективтер мен шым-шытырық романдарды оқитындар бірінші орында тұр. Кәсіби әдебиетті қазақстандықтардың 25,0% сатып алса, салмақты әдебиеттерді интеллектуалдар ғана сатып алады. Жоғары деңгейдегі кеңестік және қазіргі көркем шығармаларды қазақстандықтардың 5,0 % сатып алады. Бұл жерде кітап сатып алушылардың материалдық деңгейі орта, жоғары екенін ескеру керек.
Көркем әдебиеттің ішінде кітапқұмарлардың 1,1% XX ғасырдың шетелдік прозасын 1,0% XX-ға дейінгі прозаны 0,9 % отандық прозаны 0,6 % таңдайды.
- Қайсыбір жастар кітап оқиды. Бірақ берер тағылымына үңілмейтін сияқты. Көпшілігі электронды кітаптарды оқиды. Сол электронды кітаптар мен баспадан басылып шыққан кітапты оқудың айырмашылығы неде?
Сайлаубай ЖҰБАТЫРҰЛЫ:
- Иә, шынында да мына жағдайда жастардың электронды кітапты оқығанының өзіне шүкіршілік айтуымыз керек. Әрине, бұл техника, прогресс, бұл үдерістер жеңеді. Ертең саусағымызды шертіп қалып, көз алдымызға кез келген кітапты әкелетін технологияға жетуіміз мүмкін. Кітапты оқудың мәнісі - оның ішіндегі сөздің мәйегін, философиясын, айтар ойын ала білуде ғой. Қайдан оқыса да. Әріп сол бір әріп, сол бір сөз. Бірақ әрине, табиғи кітап оқығандай болмайды. Пси- холог мамандар кітаптың әр парағын саусақпен ашудың өзі адамның жанына кереметтей ләззат беретінін, адамның қанына толқыныс беретінін дәлелдеген. Бірінші бетін аяқтап, келесі бетке көшкеннің өзі ойдың ұмтылысына, мидың жасушаларының толық жұмыс істеуіне әсер етеді екен. Мысалы, қазақ етті темір тәрелкеден темір қасықпен жегеннен гөрі, ағаш астаудан бес саусақпен асағанды денсаулыққа әлдеқайда пайдалы екенін айтады. Сол сияқты, кітапты темір жәшіктен оқығаннан гөрі, көзбен көріп отырып, саусақпен парақтап оқыған тиімдірек деп ойлаймын. Бұл екеуінің арасында үлкен айырма бар. Тіпті, Пушкиннің өзі өмірден кетерінде адаммен емес, сөредегі кітаптарымен «Қош болыңдар, менің достарым» деп қоштасыпты. Сондықтан «тірі кітап» оқудың мәнісі өте зор.
Өйткені, ешқандай орг техника да, ешқандай экран да кітап дейтін қасиеттіні ауыстыра алмайды. Кітап жастығыңның астында жатады. Түсіңе енеді, онымен сырласуға болады. Оған қайта-қайта оралып соғуға болады. «Тісі шыққан балаға шайнап берген, ас болмас» демекші, бұл - халықты жалқаулыққа, енжарлыққа үйрету. Ал баспадан шыққан кітапты оқу үлкен еңбек. Ләззатты еңбек, рухани пайдасы өте терең еңбек. Міне, сондай оқу еңбегіне жас ұрпақты қайта баулуымыз керек.
Ұлмекен САТЫМҚЫЗЫ:
- Біріншіден, электрондық кітап бүгінгі күннің талабына сай өте қажет. Ғаламторды пайдалану жастар үшін тиімді, ыңғайлы (әрқашан да қолында, іздеу қажеттілігі жоқ). Екіншіден, баспадан басылып шыққан кітаптарды арнайы іздеп табудың өзі уақыт алады. Үшіншіден, электрондық кітапты оқу кезінде қажет мағлұматты көшіріп алу мүмкіншілігі бар. Сондықтан қазіргі кезеңнің заманауи талабына сай электрондық кітаптар қажет.
Мәнсия САПАРҒАЛИҚЫЗЫ:
- Иә, айтқан ойыңмен келісемін. Жастар керекті көркем шығармаларды көбіне электрондық кітап нұсқаларынан оқиды. Бұл - өте тиімді. Жолда, жұмыстағы, оқудағы бос уақытында электрондық кітап оқитын жастар саны баршылық. Электрондық кітаптардың мазмұны баспадан шыққан кітаппен пара-пар. Мәтін өзгермейді. Электрондық кітап орын алмайды, қай жерде де интернет арқылы, ұялы телефон арқылы пайдалана аласың. Сол жағынан ыңғайлы. Қазір мектеп оқулықтарының өзін электрондық түрде қолдану керектігін айтудамыз. Дегенмен, электрондық кітап вертуалды. Оны қабылдау ерекшеліктері болады. Жастардың кейбіреуі электрондық нұсқаны үстіртін қабылдауы мүмкін. Сонымен қатар, үзбей интернетті пайдалану жастар денсаулығына, әлеуметтік коммуникациясына кері әсерін тигізеді. Жастар оқшауланып, өзара қарым-қатынастан айырылады. Дегенмен, электрондық кітаптардың пайда болуы басылым арқылы шығатын кітаптардың керексіз болуына алып келеді деп айта алмаймыз. Әлемдік сарапшылардың айтуы бойынша, жақын 10 жыл шамасында электрондық кітапты тұрғындардың 10% оқитын болса, қалғандары кітаптың қағаздағы басылымын оқитын болады. Яғни электрондық кітаптар кітаптың қағаз түрін айырбастай алмайды.
- Шетелдерде кітапханаларды айтпағанда, кітап дүкендерінің өзінде оқырмандарға көп жағдай жасалған. Мәселен, қалаған шығармасын сатып алмай-ақ, сол жерде отырып оқуына мүмкіндігі бар. Ал бізде кітап дүкендеріне барсаңыз, жақсы кітаптарды кездестіресіз. Бірақ олардың сатылым бағасы тым жоғары. Сонда студенттер мен қарапайым халық кітап сатып ала ма, әлде әлеуметтік жағдайларын түзей ме?
Мәнсия САПАРҒАЛИҚЫЗЫ:
- Иә, жоғарыда айтқандай, жастардың басым бөлігінің кітап сатып алу мүмкіндігі жоқ. Кітап дүкендерінде кітап оқуға жағдай жасалса, олардың рухани танымын арттыру үшін жақсы болар еді. Қалаған кітабын оқып, қайта орнына қояды. Сонымен қатар, кез келген оқу орындарында да кітапқұмарлардың арнайы одақтары құрылып, сол желі арқылы да кітап оқуға, айырбастауға, жаңалықтармен бөлісуге болады.
Ұлмекен Сатымқызы:
- Әрине, оқырманды қызықтыратын - кітаптың мазмұны. Кітаптағы мағлұмат оқырманның өз басының рухани, интеллектуалдық қажеттіліктерін қанағаттандыруы керек. Егер осы кітаптардың мазмұнын сөрелеп қарайтын сараптаушылар, сыншылар жоғарғы деңгейде болса ғана оқырмандар көзқарасы позитивті болар еді. Бiрақ мұның бiрнеше түйткiлi бар. Мысалы, ЖОО-ның студенттеріне арналған оқулық немесе оқу құралын жазу кезінде олар барлық тексеру процедураларынан өткенше (кафедра, декан, О.Ә.Б, ғылым, кеңес) бірталай уақыт өтеді де, шығу кезеңінде кітаптың мазмұнындағы кейбір мәліметтер ескіріп қалады және бағасы да төмендейді. Бұл жағдайды да ескеру керек. Меніңше, қазір заманауи талаптарға сай кітаптар да баршылық. Әйтсе де, қазақ тіліндегі кітаптарды кең түрде презентациялау жеткіліксіз.
Сайлаубай Жұбатырұлы:
- Менің өмірім кітаппен байланысты болғандықтан, жазушы ретінде кітапты сатып алғаны жақсы дер едім, бірақ расында да бағалары өте қымбат. Жұрттың әлеуметтік жағдайын ескерер болсақ, әрине, кітап бағасы қолжетімді болуы керек қой. Егер жақсы кітаптарды шығаруды мемлекет тұтас қамқорлығына алса, әрине, нұр үстіне, нұр болар еді. Дегенмен, баяғыдай мемлекеттен бөлінетін қаржымен шығып жатқан кітаптар аз. Сондықтан біздер кітап шығаруға демеушілер іздейміз, жұрттан ақша сұраймыз. Міне, осы жағдай кітаптардың қымбаттауына әкеліп тұр. Ал жазушы алған қаламақысына қанағаттануы керек. Ол өзінің еңбегі ғой. Және ол инемен құдық қазғандай ауыр еңбек қой. Ең басты мәселе - қайткенде де біздер жастарды кітап оқуға баулуымыз керек.
- Қазіргі кезде қандай кітап оқып жүрсің? - дегенде, жаттанды болып қалған авторлардың тізімін атаймыз. Мәселен, М.Әуезов «Абай жолы», Ә.Нұршайықов «Махаббат қызық, мол жылдар», т.б. Сонда қазір одан басқа оқитын көркем шығармалар жазылып жатқан жоқ па? Жалпы әдебиетте, соның ішінде «Балалар әдебиеті» неліктен кенжелеп тұр?
Сайлаубай ЖҰБАТЫРҰЛЫ:
- Кітап оқымайтын халық кітап туралы айтқанда, баяғы, ескі таптаурын кітаптар туралы айтпай, басқа не айтады? Бұл - бір қатпары. Екіншісі, шынымды айтайын, Алматыда отыз жыл тұрдым. Республикаға, шетелге танылдым. Бірақ қазір өзімді провинциялық жазушымын деп кейде бейнелеп айтамын. Себебі, менің кітаптарым шығып жатыр, бірақ ешкім білмейді, оқи алмайды. Мысалы, Атырауда шыққан кітапты Шығыс Қазақстан халқы, Өскеменде шыққан кітапты Батыс Қазақстан халқы білмейді. Біз өз қазанымызда өзіміз қайнаған жағдайға түсіп қалдық. Бұл - мешеулігіміздің тағы бір көрінісі, рухани мәселеміздің қиындығынан туып жатқан нәрсе. Кезінде бір шыққан кітап, ең аз дегенде, 30 мың данамен шығатын да, ең болмаса әр дүкенге, әр кітапханаларға түсетін. Оның шырайын кіргізетін, іздеп жүріп оқитын жастар еді. Кітап жазу - оны оқырманға жеткізу - бір кешенді мәселе ғой. Міне, осы жағдайлар біріне-бірі әсер етіп, бізді мешеулендіріп отыр.
Балалар әдебиеті - әдебиеттің ең үлкен негізі. Кез келген ғұлама жазушылардың бәрі алғашқы қадамын балалық өлеңдерден бастады. Балалық новеллалардан бастады. Бұл - табиғи құбылыс. Біз де балалықтан бастадық. Балалар әдебиеті әдебиетіміздің де, оқырмандарымыздың да қалыптасуының негізі. Баяғы Шерхан ағаларымыз, Фариза апаларымыз ұйымдастырған «Жалынның» байқауындай байқаулар жоқ. Бәрі сатулы, ақындар мүшәйра үшін өлең жазады. Өте өкінішті жағдай. Өлең, өнер бәрі тиын-тебеннің құлына айналып кетті. Мен өзім балалар әдебиеті арқылы өстім, содан жарқырап әлемге танылдым. Бірақ қазір ондай деңгей жоқ. Қамқорлық керек, көңіл аудару керек.
Ұлмекен САТЫМҚЫЗЫ:
- Балаларға арналған әдебиетті басып шығаруға аса ерекше көңіл бөлген жөн деп ойлаймын. Кітаптар балаларды жан-жақты, интеллектуалды, эмоционалды дамыту мақсатында құрастырылуы қажет. Балалар әдебиеті үшін заманауи кейіпкерлерді табу қажет. Бұл да өзекті мәселенің бірі. Себебі, жас бүлдіршіндердің санасын батыс өнімдері жаулауда. «Өрмекші адам», «Бэтмен», «Тор», «Гарри Поттер» және т.б. кейіпкерлерге балалар еліктейді. Еліміздің ғұлама тұлғаларын, батырларын, әдет-ғұрпын, салт-дәстүрін, тарихын мүмкіндігінше молынан насихаттау қажеттілігі артуда. Еуропаның дамыған елдерінде, оның ішінде Ресей, Латвия, Бельгияда кітаптарға салынатын қосымша құн салығы 5 пайыздан аспайды. Ал Ұлыбритания, Ирландия, Норвегия, Польша, Украина елдерінде кітапқа салық мүлдем салынбайды. Қазақстанда да солай болуы тиіс. Балаларға арналған кітаптардың мазмұнына, көркемделуіне ерекше көңіл аудару қажет. Кішкентай баланың зейіні әлі ырықсыз, толық қалыптаспағандықтан кітаптағы суреттер әсем, нақты тартымды, түсінікті, айғаққа сай болуы керек. Егер балаларға арналған кітап жас ерекшеліктеріне, психологиясына сай құрастырылса, олардың сол кітапты оқуға құмартары сөзсіз.
Мәнсия САПАРҒАЛИҚЫЗЫ:
- Негізінен, классикалық көркем әдебиетті жастардың білгені құптарлық. Қазір балаларға арналған көркем шығармалар аз деуге болады. Ол біздің ақын-жазушыларымызға байланысты. Сонымен қатар, көркем әдебиетті сұрыптау, сараптамадан өткізу, оларды насихаттау, тарату жұмысының ықпалдылығын арттыру керек.
Гүлім Сыдықова