Мүсін әлемінің алтын адамы
Енді Тәңірдің сыйы - Тәуелсіздіктің символына айналар ескерткіш жасау мәселесі алдымызда тұрды. Ұзақ толғаныс пен қажырлы еңбектің арқасында оны да жүзеге асырдық. Бұл күнде Алматы қаласының жаңа алаңындағы тұғырда орналасқан, қанатты барыстың үстінде кеудесін кере, қасқайып тұрған «Алтын адамның» бейнесін білмейтін қазақ бар ма екен?!. Алайда, мүсін авторының кім екенін, шынайы өнер туындысы қалай пайда болғаны жайында мағлұмат кемшін.
Әділет Жұмабай - аты-жөні алғашқы рет естілгендей, баршаңызға таңсық болып тұрған шығар? Болмысынан талантты Әділет Жұмабай қазақтың тұңғыш ғарышкерін көз алдына елестетіп, жансыз ескерткішке қайсарлығын қару қылған Тоқтарлық тұрпат, Әубәкіровтік әлем сыйлады.
Тараз өңірінде тіршілік кешіп жатқан Жұмабай әулеті ерек өнер суретшілікке қанымен де, жанымен де жақын еді. Асқар тау әкесінің, бауыр еті бауырларының сырлы сурет салғандарын көріп өскен бала Әділет те осы өнерге қызығушылығын балғын шақтан оятады. Қиялы қияндарға самғап мектеп қабырғасында оқып жүріп, өз бетінше сурет студиясына жазылады. Кейін ересек тартып, жүйрік арманымен асау құлшынысы маза бермеген бозбаланы тағдыры Алматы атты алып шаһарға жетелеп әкелді. Сол 1975 жылы Гоголь атындағы сурет училищесіне (Қазіргі Орал Таңсықбаев атындағы өнер колледжі) «қолөнер кәсібіне» түскен-ді.Үздік оқығаны үшін бір жылдан кейін студент Әділетті Мәскеуге жолдамамен жібереді. Мәскеудегі В.М Васнецов атындағы Абрамцев көркемсурет училищесінде «Ағаш қолөнері» бөлімінде 3 жыл оқып, тың біліммен шыңдалып, 1979 жылы аталмыш оқу орнын ойдағыдай бітіріп шығады. Ресейдегі атақты Строганова, Репин сынды өнер ошақтарынан білім алған саңлақ суретшілерден тағылым алады. Бозбаланың таудай талабын байқап, болашағына бағалы бағдар берген тікелей ұстазының айтқан сөзін Әділет мәңгі ұмытпай, жадында сақтап жүрді.Мүсінші Юрий Павлович: «Әділет, сен мүсінді жақсы жасайды екенсің! Талабың бар екен. Болашақта қолөнермен қалып қоймай, классикалық өнерге көш.Мүсінші бол» деп тілектестігін танытқан. Ұлағатты ұстазының жол көрсетуі, соқпақты өнер жолында тәуекелшіл болуға негіздегені анық еді.
Әділет қуанышпен елге оралған сәті жайлы: «Менің бағыма орай, Мәскеуден келгенде, Алматыда театр және сурет өнері институты ашылған. Сол институтта «монументалдық мүсін» мамандығына түстім. 5 жыл қазақтың ұлы мүсіншісі Төлеген Досмағамбетовтің қолында білім алдым. Оқуды аяқтар жылы тобымызбен дипломдық мүсінге әртүрлі жоба жасадық.Мен «Айша бибі» мүсінін жасап, жоғары баға алдым. Төкең (Т.Досмағамбетов) менің «Айша бибі» образымды қабылдаған болатын» дейді. Диплом қорғау күнінде Мәскеуден арнайы келген шебер мүсінші Бурганов Досмағамбетовтің алғашқы түлектеріне ерекше риза көңілмен: «Бірінші бітіруші курсқа қарамастан сендер өз биіктеріңнен көріне алдыңдар» деп, жылы лебізін білдірді. Осылай Әділет Жұмабай бастаған бір топ шеберлерқазақ елінде мүсін мамандығының алғашқы қарлығаштары атанды. Бұл да тарих! Дипломдық «Айша бибі» мүсінінің Беларусь елінде өткен көрмеге қатысуы талантты Әділеттің талабын одан әрі шыңдай түсірді.Осылайша Әділет «мүсін» деп аталатын киелі өнерді кеудесіне тұмар етіп, өмірімен мәңгіге ұштастырды.
Жұрт назарына ұысынылған алғашқы мүсіндерінің бірі - қазақ ұлтының мерейін асқақтатқан боксшы Серік Қонақбаевтың портреттік бьюсті.Талмай, іркілмей ізденістермен күн кешкен мүсінші көптеген шығармашылық туындыларымен қатар, Абай, Шәкәрім, Жамбыл сияқты заңғар тұлғалардың мүсіндерін жасап, жарыққа шығарады.Алматы қаласындағы Алаш арысы Ахмет Байтұрсынұлы мұражайының ауласындағы Ахметтің ескерткіші де - кемелденген мүсіншінің еңбегі.Шығармашылық жұмыстарының бірқатары Қастеев музейінде, Кітап музейінде, Орталық музейлерінің қорында сақтаулы.
Еліміз жаңа кезеңге бет бұрғанда,1993 жылы Елбасы Тәуелсіздік монументін жасау қажет деп, танымал сәулетші Шот-Аман Уәлихановқа ұсыныс жасады. Мүсіншілер арасында конкурс жарияланып, басқалармен бірге Әділет те қатысып, әртүрлі мүсіннің нобайын жасап, ізденіп бағады. Кез келген істің сәтті шығуы ізденіске, білімге һәм терең қиялға байланысты болмақ.Жаратқан сәтін салып, Әділеттің еңбегі баршаның көңілінен шығып, биік тұғырға орнатылады. Жиырмасыншы ғасырдың мәресіне жақындаған тұстан бастап, бүгінге дейін ел тәуелсіздігінің алтын бесігі саналатын Алматы шаһарының орталық алаңында тәуелсіздіктің символы алыстан асқақтап, қазақ елінің айбынын асыруда.
Әділет Жұмабай осы туындысы хақында: «Мен Алтын адамның қасына жануар болса дедім, оның ішінде барыс болса деп ойладым.Себебі ол-заңғар биікте ғана ғұмыр кешетін айбары бар аң» деп жасалу тарихынан сыр шертеді.
Жұртқа беймәлім бір деректі айта кетейік. Мүсінші бірінші нұсқасында барысты Алтын адам қасында жіпке байланғандай етіп жасаған. Бірақ сәулетші жобалаған монументінің үстінде орнатылуға бұл нұсқасы келмегендіктен, басқа түрін жасауға бел буған.
«Барыс үстіндегі Алтын адам» секілді мүсіндер ежелгі Персия, Месопотамия т.б көне елдерде болғаны тарихтан аян. Аталған елдердің мүсіншілері «патшаны арыстанның не барыстың үстіне орналастырып» жасайтын болған» дейді үнемі жан-жақты ізденіп, сауаттанып жүретін мүсінші бір сөзінде.
Бойында қазақилығы атойлап тұратын Әділеттің қашанда «ұлт үшін, қазақ үшін» деген ұранда болғандығы жасаған құнды дүниелерінен айқын көрінеді. Сондықтан да Тәуелсіздік монументіндегі «Алтын адамды» жай ғана тұрған Алтын адам емес, қиял қанатында қалықтап бара жатқандай әсерге бөледі.
Қалтасының қамын ойлап, жасанды өнерді жанына серік ету - Әділеттің табиғатына жат.Шала тірлікке жаны қас мүсіншіні бүгінде әріптес достары «Алтын Адам» еді ғой деп еске алады... Ал біз мүсін мамандығының алғашқы қарлығашын ұмыт қалдырған жоқпыз ба?!.
Әсет Ақмолда,
Астана қаласы.
Қазақ Ұлттық өнер университеті.