Нұрсұлтан Назарбаев: Мен Еуропаның болашағы біздің Еуразиялық одақпен ынтымақтастыққа тікелей байланысты екеніне кәміл сенемін

Президент Нұрсұлтан Назарбаев өткен аптада болған Мәскеудегі жұмыс сапарының аясында Ресейдің жетекші ақпарат агенттіктеріне сұхбат берді. Әңгімеге басты арқау болған мәселе шын мәніндегі тарихи оқиға - кедендік «үштік» - Қазақстан, Ресей және Беларусьтің интеграцияланудың барынша жаңа жоғары сатысына шығуы туралы болып отыр. Мемлекет басшыларының кездесуі барысында Еуразиялық экономикалық комиссия құрылып, 2012 жылдың 1 қаңтарынан бастап Біртұтас экономикалық кеңістіктің (БЭК) жұмыс істеуі үшін құқықтық негіз қалайтын шешуші құжаттарға қол қойылды.
ЕурАзЭҚ-тен Кеден одағына және БЭК-ке дейін, одан әрі Еуразиялық экономикалық одаққа кірігуге дейін кезең бойынша дәйектілікпен жүріп келе жатқан үш мемлекеттің эволюциялық ынтымақтастық жолы осындай. «РИА Новости» агенттігі атап жазғанындай, Қазақстан Президенті Нұрсұлтан Назарбаев бұрынғы КСРО аумағындағы аса зор және барынша тиімді интеграциялық жобаның авторы болып табылады. 1994 жылы, КСРО туралы естелік әлі санада жаңғырып тұрған кезде, КСРО-ның күйреуіне байланысты экономикалық және саяси апаттар белең алған шақта Еуразиялық одақ құруды тұңғыш рет Елбасы ұсынған болатын. Біз оқырмандар назарына ұсынып отырған бұл сұхбатта Парламент Мәжілісінің өзін-өзі таратуы туралы бастамасынан бастап, Ресейде өтетін алдағы сайлау науқанына дейінгі және басқа да көптеген мәселелер сөз болды.
- Нұрсұлтан Әбішұлы, біздің мемлекеттеріміздің аумағында Еуразиялық қауымдастық құру туралы сонау 1994 жылы айтқан Сіздің идеяңыздың жүзеге асуымен құттықтап қоюға рұқсат етіңіз. Сіздің бастамаңыз нақ осы кезеңде жылдам әрі тиімді жүзеге асуы неге байланысты? Біздің мемлекеттеріміздің аумағындағы бұрынғы ұлттық құрылымдардан жоғары құрылымдар құру кезіндегі жіберілген қателіктерді енді қайталамау үшін не істеу керек?
- Идеяның көбіне өз уақытынан бұрын жүретіндігі белгілі. Белгілі классик айтқандай, идеялар тәжірибе жүзіне асуы үшін бұқараны баурап алуға тиіс. Кеңестер Одағы күйрегеннен кейін барлық мемлекеттердің өз тәуелсіздігін сезінуі үшін, олар бұдан әрі қалай дамитындығын, олардың әрқайсысы басты мүддесінің не екенін түсінуі үшін, жан-жақтарын бағдарлап алуы үшін уақыт керек болған шығар.
Бүгінгі жаһандану әлемінде өз шекарасының шеңберінде тұйықталып қалған мемлекетті елестету мүмкін емес. Бұл тығырық, бұл кез келген мемлекет үшін тұралап қалумен бірдей. Бүгінде әлемде 240 интеграциялық бірлестіктің өмір сүріп отырғандығы да тегін емес. Олардың ішіндегі ең ірілері - Еуропалық Одақ, солтүстікамерикалық NARTA, оңтүстікамерикалық MERCOSUR, Шанхай ынтымақтастық ұйымы, АТЭС. Ал посткеңестік кеңістік ішіндегі ірі де ең салиқалысы - Кеден одағы, енді, міне, Біртұтас экономикалық кеңістік болып отыр.
Мен Мәскеу мемлекеттік университетінің қабырғасында интеграциялық идея туралы айтқаннан бері де 17 жыл уақыт өтті. Нақ сол кезеңде, бұл идеяға халықтар үнемі қолдау көрсетіп келсе де, біздің барлық мемлекеттеріміздің элиталары және мемлекет басшылары оны қолдамады. Міне, ақырында ол іс жүзіне асты. Оның тәжірибе жүзінде іске асуы Ресей Президенті Дмитрий Медведевтің белсенді қолдауы арқасында мүмкін болды. Тағы бір атап айтатын мәселе, сонау 2005 жылы Владимир Путин президент болып тұрған кезде Сочиде біз Кеден одағын құру туралы пікірлескен болатынбыз. Яғни, Еуропалық Одақ 40 жыл уақыт жұмсаған жолды біз 5 жыл ішінде еңсердік. Бұл үшін орасан көп заңдар қабылдауға және ратификациялауға тура келді. Енді біз интеграцияның екінші кезеңіне: біртұтас экономикалық кеңістік құруға көштік. Осы мақсат үшін 17 келісім қабылданды, олардың орындалуы БЭК-тің жұмыс істеуі үшін қолайлы жағдай туғызады. Енді бізге монополиялық инфрақұрылымдық қызметтердің біртұтас тарифін келісу, жұмыссыздық деңгейі, инфляция деңгейі, мемлекеттік қарыз мөлшері сияқты макроэкономикалық көрсеткіштерді біріздендіру туралы заңдар қабылдау керек. Бұл үдеріс 2015 жылы аяқталады. Сонда біз Еуразиялық экономикалық одақ құру кезеңіне аяқ басамыз. Дәл қазіргі кезеңде біздер үшін өте қажет одақ құруға үш мемлекет қана қабілетті болды және саяси жігер танытты.
- Еуразиялық экономикалық одақты және ЕО-ны жиі салыстырады. Осы орайда ЕО - Ресей, Қазақстан және Беларусь алға мақсат ретінде қойған Еуразиялық экономикалық одақ құрудың белгілі бір дәрежедегі флагманы болды деп айтуға бола ма?
- Мен өзімнің жеке пікірімді білдірейін. Еуропалық Одақ бізбен - Біртұтас экономикалық кеңістікпен және біз құрғалы отырған Еуразиялық одақпен ынтымақтастық жасауға әрқашан мүдделі болуға тиіс. Себебі, мұнда рынок және ресурс көздері мол. Нақ осы жерден Еуропа энергоресурстар «нәрін» алуда. Барлығы еуропалық жетекшілердің жігеріне байланысты болады. Алайда, мен Еуропаның болашағы біздің Еуразиялық одақпен ынтымақтастыққа тікелей байланысты екендігіне кәміл сенемін.
- Еуразиялық одақта қандай валюта жүруі мүмкін? Ол қазір қолданыстағы немесе басқа бір жаңа валюта ма?
- Біз бұл туралы әлі әңгіме қозғағанымыз жоқ. Интеграциялық бірлестік еркін сауда аймағын, Кеден одағын, біртұтас экономикалық кеңістік құрудан басталады. Одан кейін экономикалық одақ құрылады және содан кейін барып қана Еуропадағы «экю» (European Currency Unit - еуро қабылданғанға дейін ЕО ішінде есеп айыру үшін қолданылған клирингтік валюта, еуропалық валюта бірлігі - «РИА Новости») сияқты есеп айырысу бірлігі кіргізілетін болады. Ең алдымен, интеграцияның бірінші кезеңінен өтуіміз қажет. Содан кейін біртұтас валюта туралы ойланатын боламыз. Алайда, қазірдің өзінде Қазақстан мен Ресей арасында ірі тауар көлемі бойынша сауда доллармен емес, рубльмен және теңгемен жүргізілуі үшін негіз қалануда. Біз ВТБ банкінде болдық. Осы банк арқылы тәулік сайын 600-800 миллион теңге айналымға түседі. Қазақстандық валюта рубльден кейін екінші дәрежені иеленеді. Біз өзара сауда жасаған кезде ұлттық ақшаларымызды пайдалануымыз керек. Бұл бірінші қадам болып табылады. Алдымен біз өзіміздің экономикалық кеңістігіміздің тең құқылығын және пайдалылығын өзіміз үшін дәлелдеуіміз керек. Содан кейін біртұтас валюта туралы мәселе сөзсіз туады. Алайда, мен бұл рөлді орындауға бір де бір ұлттық валюта, оның ішінде ең қуатты деп саналатын рубль де жарамайды деп есептеймін. Басқа валюта, басқа атау қажет.
- Қазақстан парламенттік сайлау қарсаңында тұр. Сіз неліктен депутаттардың Парламентті тарату жөніндегі ұсынысын қолдадыңыз? Үкіметте ауыс-түйіс болады деп күтіліп отыр ма?
- Биылғы жылы еліміздің саяси өмірінде көп оқиғалар болды. Біріншіден, төменнен басталған бастама бойынша менің өкілеттігімді ұзарту туралы референдум өткізу жөнінде ұсыныс жасалды. Мен Қазақстанның барлық азаматтарына алғысымды білдірдім, дегенмен, референдумға барғаным жоқ, мерзімінен бұрын Президент сайлауы өткізілді. Бұл мәселелер 3 сәуірде болған еді. Сол кездің өзінде-ақ депутаттар жұмыс істеп тұрған Парламентті мүмкіндігінше тарату керектігі туралы әңгіме қозғай бастаған болатын. Бұл орайдағы олардың басты дәлелі еліміздің Конституциясына енгізілген өзгерістер мемлекеттің ең басты заң қабылдаушы органында кемінде екі партия болуы керек екендігінен туған еді. Қазір әртүрлі саяси қозғалыстар бар. Алайда, бір партия - «Нұр Отан» ғана басымдыққа ие. Екінші айғақ - біздің барлығымыз дағдарыстың екінші толқыны келе жатқанын көріп отырмыз және болады деп есептейміз. Оны біз денеміз тітіркене сезінудеміз. Дағдарыстың болмауы да мүмкін. Дегенмен, Еуропадағы, Америкадағы және басқа мемлекеттердегі болып жатқан жағдайларға қарағанда, оның болуы әбден мүмкін. Осыған байланысты парламентарийлер 2012 жылы сайлауға алаңдаудан гөрі, нақты іспен шұғылдану керектігін алға тартты.
Үшіншіден - Қазақстан қуатты индустрияландыру бағдарламасын жүзеге асыруда. Тек екі жыл ішінде ғана 350 жаңа кәсіпорын іске қосылады. Қазірдің өзінде экономикамызда өңдеу өнеркәсібі басымдық алып келеді. Бұл бүкіл еліміз үшін және барлық азаматтар үшін аса зор жұмыс. Депутаттар оны жүзеге асыруда жаңа заңдар қабылдайтын Парламентке жаңа адамдарды әкелу қажет деп есептейді. Мен бұл дәлелді тұжырымдармен санаспай тұра алмадым. Оның үстіне бұл Парламент өзінің соңғы сессиясы бойынша жұмыс істеді.
Мен тарату жөніндегі айғақты дәлелдермен келістім. Конституция бойынша Президенттің депутаттар ұсыныс жасамай-ақ Парламент лидерлерінің келісімі бойынша да таратуға құқы бар. Бұл қалыпты, конституциялық, заңды құбылыс.
- Ресей мен Қазақстан өзара үйлесімді үрдіс арқылы БСҰ-ға мүше болып кіре алмады. Ресей бірінші кіргелі отыр. Бұл Ресей мен Қазақстанның байланыстарына және еуразиялық кеңістіктегі интеграциялық үдерістерге әсер етпей ме?
- Біз Кеден одағын құрудың алғашқы күндерінен бастап бұл тақырыпты көтердік. Қазір іс жүзінде келісімдерді бітірдік: 2012 жылдың соңында ұйымға қабылдау үшін Қазақстан да дайын болады. Алайда, БСҰ-ға ұжымдық түрде кіру үлгісі жоқ.
Қазақстан үшін Ресейдің БСҰ-ға алдымен кіруі өте маңызды. Біздің Еуропаға шығатын барлық көлік дәліздеріміз Ресей Федерациясының аумағы арқылы өтеді. Егер Ресей кірмейтін болса, біз Қырғызстанның жағдайына тап боламыз. Ол БСҰ-ға кірді, алайда бұл ұйымға мүше емес мемлекеттердің ортасында қалды. Сонымен бірге, біз үштік (Ресей, Қазақстан, Беларусь) келіскенбіз және Қазақстан мен Ресей арасында да БСҰ-ға мүше болғаннан кейін Мәскеу біздің мүшелігімізді барлық жағынан қолдайтындығы туралы келісім бар. Ресейдің ұйымға мүше болып кіріп отырған жағдайы Қазақстан үшін өте тиімді. Өйткені, Ресей тарапы қазір бізде қолданыстағы тарифтерден гөрі өзіне барынша жоғары тарифтерді келісіп алды. Сондықтан Қазақстанның БСҰ-ға Ресейден кейін мүше болуы қалыпты жағдай деп есептеймін. Бұл біздің Кеден одағына ешқандай әсер етпейді.
- Қазақстан Шанхай ынтымақтастық ұйымын кеңейту болашағына, атап айтқанда, оған Иранның мүше болуына қалай қарайды?
- Қазір Шанхай ынтымақтастық ұйымына Иранды қосқанда алты мемлекет бақылаушы немесе серіктес болып табылады. Әрине, проблемалар жоқ емес, бар. Сондықтан мұндай мәселелер барлық мемлекеттердің өзара пәтуаласуымен бірігіп шешілуі керек. Өз басым Үндістан мен Пәкстанның, кейін мүмкін Иранның қабылдануын қалар едім. Бұл бағыттар бойынша саяси проблемалардың бар екенін жоққа шығаруға болмайды. Жеке пікіріме келсек, ШЫҰ-ның кеңеюіне қарсы емеспін, тағы қайталап айтамын, мәселелердің оңтайлы шешілуіне барлық мемлекеттер атсалысуы қажет. Шанхай ынтымақтастық ұйымының он жылдығын атап өткен тұста Астанада бұл тақырып төңірегінде әңгіме болып, ұйымға қабылдаудың тәртіп-шарттары кеңінен қозғалған. Ұйымның берік, орнықты болғанын тілеймін.
- Соңғы кездері көптеген елдерді, әсіресе, араб елдері аумағын үкіметтерге қарсы бағытталған жаппай толқулардың шарпып өткені мәлім. Бұл оқиғалардан бұрынғы посткеңестік республикалар құрамындағы елдер үкіметтері қандай қорытынды шығарғаны жөн?
- Біз жаппай толқуларды Солтүстік Африкадан ғана емес, сонымен қатар, АҚШ, Ұлыбритания, Еуропаның басқа елдерінен де кездестіріп отырмыз. Әңгіменің бәрі әділеттілікке келіп тіреледі. Еркіндік пен әділеттілік - ажырағысыз ұғым. Азаттықтың, теңдіктің қажеттігі түсінікті. Қазіргі әңгіме өте ауқаттылар мен жарлы-жақыбайлар арасын одан әрі екіге жаратын әділеттілік туралы болып отыр. Дағдарыс осы екі әлеуметтік топтар арасындағы айырмашылықтың бет-пердесін айқара ашып берді. Адамдардың өмір сүру деңгейінің төмендігі осындай толқуларды тездетті. Сондықтан да әлеуметтік теңдік, халықтың өмір сүру сапасының жоғарылығы экономиканың басты факторы екенін естен шығармаған жөн.
Ешкім күтпеген дағдарыс экономиканы күрт құлдыратып жіберді, әлеуметтік шығындар қысқаруда, қарапайым адамдар зардабын көп тартуда. Ең басты мәселе бұл. Мұнымен қоса, бүкіл әлемде лаңкестік әрекеттер де күшейіп келеді. Өзіңіз білетіндей, мұндай келеңсіз оқиғалар Қазақстанда да орын алды. Әрине, олардың ұйымдасқан ешқандай түп тамыры да, оппозициялық топтарға қатысы да жоқ. Жұртшылық тарапынан қатаң сынға ұшырауда. Терроризм шекара дегенді білмейді, сондықтан оған қарсы мемлекет болып күрескен жөн.
- Батыстың Теһранға қарсы санкция жариялау жөніндегі ұстанымына Сіздің көзқарасыңыз қандай? Өйткені, орналасуы жағынан Иран көрші өңір болып табылады ғой.
- Иранға қанша рет санкция жарияланғанын жақсы білеміз. Алайда, ел ретінде өмір сүріп те, еңбек етіп те жатыр. Мемлекет ретінде де орнықты. Иранның ядролық бағдарламасына келетін болсақ, дипломатиялық келісімдерді одан әрі жалғастыруды қолдаушылардың бірімін. Егер Иранның ядролық бағдарламасы туралы сөз қозғайтын болсақ, онда неге Пәкстан, Израиль төңірегінде мәселе көтермеске? Оларда шын мәнінде ядролық қару бар ғой. Мәселеге біржақты қарауға болмайды. Иран атомды бейбіт мақсатқа пайдаланып отырғанын, МАГАТЭ де жағдайдың қалыпты екенін мәлімдейді. Кенет әлдебір жасырын пиғыл-мақсаттар туралы ақпарат өрістейді. Сондықтан келіссөздерді одан әрі жалғастырып, МАГАТЭ инспекторларын барлық объектілерге жіберуді талап ету керек. Осылайша ядролық бағдарламаны бейбіт мақсатқа пайдаланып жатқанын әлемге дәлелдесін. Иран мәселесін күшпен шешуге болмайды. Оның соңы әлем үшін де, аймақ үшін де ауыр зардаптарға соқтыруы әбден мүмкін.
- Қазір Теһранға ғана емес, сонымен қатар, Сирияға қарсы санкция қолдану мәселесі талқылануда. Сіздің түсініктемеңіз?
- Бәріміз де БҰҰ Ливияға қатысты қандай шешім қабылдағанына куәміз. Оның ақыры Каддафидің өлімімен аяқталды. Мен Каддафидің жақтасы емеспін, оны қорғау ниетім де жоқ. Алайда, БҰҰ Қауіпсіздік Кеңесі шешімінің бұрмаланғанын назардан тыс қалдыруға әсте болмайды. Мемлекеттің ішкі ісіне жөнсіз араласуға жол берілді. Бұл ащы оқиға мұндай әрекеттерді басқа тәуелсіз елдерге қолдануға болмайтынын көрсетті. Мәселен, Сирияға. Бітімгершілік қауымдастық адамдардың опат болып жатқанын әшкерелеуде. Сондықтан да проблемалардың оңтайлы шешілуімен айналысуымыз керек. Қазақстан Ислам Ынтымақтастығы Ұйымына төрағалық етеді. Біздің жетекшілігімізбен ИЫҰ-ның мәжілісі өтеді. Онда бұл мәселені талқылайтын боламыз.
- Қазақстан - қуатты энергетикалық мемлекет. Сіз қалай ойлайсыз, Ресей мен Қазақстан әлемдік энергетикалық рынокта әріптес пе әлде бәсекелес пе?
- Ресейдің мұнай, газ өндіретін алып держава екені белгілі. Жылына 500 миллион тонна мұнай және 500 миллиард текше метрдей газ шығарады. Қазақстан 20 жыл бұрын 20 миллион тонна мұнай өндірсе, қазіргі межеміз - 80 миллион тонна. 25 миллиард текше метр газ өндіреміз. 2020 жылға қарай бұл көрсеткіш 100 миллиардты құрайтын болады. Сондықтан қазіргі мезетте бәсекелестікті көріп отырған жоқпын.
Біз Ресейдің газ желілерін пайдаланамыз. Ал Ресейге газ шикізаттарын сатамыз, олар одан әрі сыртқа жібереді. Бұдан тысқары Қытайға газ және мұнай тасымалдайтын желілеріміз бар. Бізде бір-бірімізге бөгет жасау, рынок көздерін жабу секілді жағдайлар болған емес. Керісінше, екі ел бірдей өнімдер өндіреді. Биылғыдай астық мол жылы қиындықты бірге өткердік. Ресейде де, Қазақстанда да шетке астық таситын терминалдар жетіспейді. Бірақ мүмкіндік бар. Біртұтас экономикалық кеңістік шеңберінде макроэкономикалық және сыртқы сауда байланыстары келісіліп, ортақ мәмілелерге қол жеткізетін боламыз. Сонда бәсекелестік те жайына қалады.
- Қазақстан үшін газ тасымалдаудың қай жолы басымдыққа ие? Транскаспийлік пе, әлде Каспий бойылық желі ме?
- Қазақстан бүгінде бұл бағыттар бойынша Ресеймен тығыз қарым-қатынас орнатқан. Қазақстан арқылы «Орта Азия - Орталық», «Орта Азия - Урал» газ құбыры желілері, түркімен, өзбек газдары өтеді. Қазақстан газы да Ресей арқылы өтеді. Алайда, кез келген мемлекет үшін экономикалық мүдде қашанда маңызды. Егер бізге газды Ресей арқылы тасымалдау тиімді болса, осы бағытта жұмыс істей береміз. Тиімсіз деп саналған жағдайда, Қытай жағына жөнелтетін боламыз. Біз қазірдің өзінде Каспийден еліміздің оңтүстігіне дейін газ құбырларын салудамыз. Кейін бұл желі «Түркіменстан - Өзбекстан», «Қазақстан - Қытай» газ желілерімен түйісетін болады.
- Сіз Ресейді айналып өтетін Түркіменстан - Әзербайжан бағытындағы болашақ Транскаспий газ құбырлары желілерін қалай бағалар едіңіз?
- Шынын айтсам, жобаның болашағы өте күмәнді. Әзірге сөз жүзінде ғана талқылануда. Каспий теңізі түбінен Бакуге газ желілерін тарту қарастырылғанымен, мәселе әлі шешілген емес.
Ресейдің түркімен газын өз аумағы арқылы өткізу жөніндегі келісімі тоқтатылды. Себептері маған түсініксіз. Түркіменстан да Ресейге газ беруді тоқтатты.
Бүгінде Түркіменстаннан Қазақстан арқылы Қытайға дейін өткізу мүмкіндігі 30-40 миллиард текше метрге тең газ құбыры желісі салынды. Менің білуімше, Түркіменстан газды Ауғанстан және Пәкстан арқылы жөнелтуді көздеп отыр. Жуырда, қиындықтарға қарамастан, келісімдерге қол қойылғанын білеміз. Бұл қадамдар Түркіменстанға өз проблемаларын шешуге мүмкіндік береді.
Осындайда менің есіме Солтүстік Каспий мұнай құбырын Новороссийскіге жеткізу үшін бірнеше жыл сергелдеңге түскен оқиға оралады. Бұл Ельцин мен Черномырдиннің уақытында болған. Менің Ресей тасымалдаудан бір жарым миллиард доллар қаржы жоғалтатынын дәлелдеуіме тура келді. Біз порт салып, танкерлермен Әзербайжанға мұнай тасымалдап, «Баку-Жейхан» бағыты бойынша жұмыс істей бастадық. Соның өзінде мәселе 4-5 жылдан кейін ғана шешімін тапты. Ал Кеден одағы, Біртұтас экономикалық кеңістік аясында мұндай проблемалар орын алмайды.
- Қарап отырсақ, бұрынғы Одақты қалпына келтіру туралы келісімдердің сәтсіз аяқталғанына 20 жыл болып қалыпты. ТМД-ның құрылғанына да осынша жыл екен. Сіз осы үдерістердің басы-қасында болдыңыз ғой.
- Кеңестер Одағының күйреуі жөнінде көп айтылғандықтан, оған оралмай-ақ қояйық. Ол - өз алдына жеке тақырып. Одақтың тарауы барлық мемлекеттер үшін өте қиын кезең болды. Барлық байланыстар үзіліп, экономика тоқырап қалды. Мен осындай күрделі жағдайда, 1991 жылғы 21 желтоқсанда Алматыда басқа пішіндегі Тәуелсіз мемлекеттер достастығын құруды ұсындым. (1991 жылы 8 желтоқсандағы Беловеж келісімінен әлдеқайда кең ауқымда - «КП» редакциясының ескертуі). Алғашқы күннен ТМД-ның тиімді бірлестік болуын жақтадым.
Кейінірек тығыз интеграциялық байланыстар орнату мақсатымен Еуразиялық одақ құруды ұсындым. Осы негізде ЕурАзЭҚ дүниеге келді. 2012 жылы 1 қаңтардан бастап Біртұтас экономикалық кеңістік шеңберінде нақты практикалық қадамдар басталады. Сөйтіп, үдеріс 2014-2015 жылдары аяқталатын болады. Қысқаша тарихы осылай.
Өте маңызды шешімді жариялау үшін арнайы жиналып, Д.Медведевке алғысымды айттым. Шыны керек, бұл орайда Ресей өте маңызды рөл атқарды.
Мына жәйт туралы да айта кеткен жөн. Ресей қазір аса маңызды саяси науқан кезінде тұр. Алдымен Дума, сосын Президент сайлауы өтеді.
Владимир Путиннің президенттікке үміткер ретінде ұсынылуы маған ұнамды әсер қалдырды. Ол 2000 жылы билікке келгенде Ресей күйреу және азамат соғысы қарсаңында тұрған болатын. Осы қиындықтарды еңсеріп, Ресей аумағында тәртіп орнатты. Дмитрий Медведев те мемлекеттік ақылдылық, көрегендік таныта білді деп санаймын. Ресей үшін тұрақтылық ауадай қажет. Қазір екеуінің арасында әлдебір тартыс жүргізу уақыты емес.
Екі саясаткер де Ресей және ресейліктер үшін үлкен ерлік, қайраттылық көрсетті. Оларға жаңа табыстар, Ресейге тыныштық пен өсіп-өркендеу тілеймін.
«Егемен Қазақстан» газеті, 2011 жылғы 22 қараша.