Сайлау күні белгіленді, саясат сахнасының көрігі енді қызады
Айналдырған 2-3 күннің ішінде Парламент Қазақстанда мерзімінен бұрын президенттік сайлау өткізуді қарастыратын конституяиылық заңды қабылдап, оған Президент қолын қойып, заңдық күшіне енгізіп те үлгерді. Бүгін Мемлекет басшысының 3 сәуір күні ҚР Президентінің кезектен тыс сайлауын өткізу туралы Жарлығы шығып, Орталық сайлау комиссиясы сайлауға қажетті тиісті іс-шараларды қамтамасыз етуге кірісіп кетті. Сөйтіп, алдағы ұлы науқанның межесі белгілі болды. Ертең, 5 ақпаннан бастап ҚР Президентінің кезектен тыс сайлауына кандидаттарды тіркеу басталмақ. Сөйтіп, келесі аптадан бастап ауқымды саяси науқан басталмақшы. Ендеше осынау мезгілінен бұрын, кезегінен тыс өткелі отырған саяси науқан алдында кешегі жәйттарға көз жүгіртіп өтсек.
2010 жылдың желтоқсаны аяқталар тұста елдің шығысынан бастау алған референдум мәселесі аз ғана уақыт ішінде бүкіл қоғамның пікір білдіру тақырыбына айналды. Шығыстағы құрылтай негізінде құрылған бастамашы топтың жиыны заңды деп танылып, кейіннен белгіленген заңдық тәртіппен қол жинауға кіріскен тұста заң шығарушы билік те өзінің пәрменін танытқан еді. Сонда барып Елбасы өз пікірін ашық білдіріп, Парламенттің конституциялық бастамасын қабылдамай тастаған болатын. Елбасы қарсылығын білдірген Жарлық шыққан күні сол мәселені Конституцияның 91-бабының 1-тармағына сәйкес қарау үшін Парламенттің бірлескен отырысы шақырылды. Сөйтіп, бұқаралық бастаманы аяқсыз қалдырмаудың қамына бел шеше кіріскен Парламент Елбасының қарсығылын конституциялық жолмен еңсеруді көздеді. Сол сәтте референдум өткізу жөніндегі бастамашы топ 5 миллионнан астам қазақстандықтың қолдары қойылған парақтарды Орталық сайлау комиссиясына тапсырды. Бастамашылар Елбасынан өтініп, сайлау құқығына ие азаматтардың 50 пайыздан астамының атынан Парламентке Үндеу тастады. Осы арада «Қазақстан-2020» жалпыұлттық демократиялық күштер коалициясы құрылып, елдегі азаматтық қоғам институттары, саяси партиялар мен үкіметтік емес ұйымдар, бизнес қауымдастығы бірігіп, бұқаралық бастаманың толық жүзеге асуын жақтайтынын танытты. Сөйтіп, Мемлекет басшысының қарсылығын еңсеру арқылы миллиондаған қазақстандықтың ерік-жігерін жүзеге асыру үшін Парламент бірлескен отырыста арнайы заң қабылдауы қажеттігі зорая түскен болатын. Осы Конституцияға өзгерістерді қамтыған заң 14 қаңтарда қабылданды. Алайда, Парламент қабылдаған заңын тағы бір сүзгіден өткізіп, оның конституциялық сәйкестігін зерделеу мақсатында Президент құжатқа қол қоймастан, оны сол күні-ақ Конституциялық кеңестің қарауына жолдаған болатын.
Конституциялық кеңестің көпшілік күтпеген шешімі осы аптада, 31 қаңтарда қабылданды. Кеңес Парламент қабылдаған заңды Ата Заңға қайшы деп тапты. Өйткені, депутаттардың Конституцияға енгізген өзгерісінде ҚР Тұңғыш Президенті - Елбасының өкілеттігі қанша мерзімге ұзартылатыны анықталмапты. Мұндай шешімнің бірреткі немесе тағы да қайталанатын сипатта болу мүмкіндігіне де назар аударылмаған. Бұл ретте Мемлекет басшысының сайлаудан толығымен бас тартуы көзделетіні де анық жазылмаған. «Конституциялық норманың анық жазылмауы Конституцияда көзделген мемлекеттік және қоғамдық институттардың теңсіздігіне әкеп соғуы мүмкін. Бұдан бөлек Конституциялық Кеңес заңның оның салдарымен байланысты заңнамалық нақтылық талаптарына сай болуы тиістігін бірнеше мәрте қайталаған болатын. Яғни, барлық нормалар жеткілікті деңгейде нақты болып, заңның әрқалай түсіндірілуіне жол берілмеуі керек еді. Сондықтан да Парламентпен 14 қаңтарда қабылданған және Мемлекет басшысының қол қоюына ұсынылған «ҚР Конституциясына өзгеріс пен толықтыру енгізу туралы» ҚР Заңының 1-тармағы, Негізгі Заңның 1-бабы 2-тармағына үйлеспейді», - деген мәлімдеме жасалды.
Алайда, Консититуциялық Кеңес заңды Негізгі Заңға сәйкес емес деп танығанымен, референдумды жоққа шығара алмаған. Соңғы сөзді де Елбасының еншісіне қалдырып еді. Конституциялық кеңестің шешімі шыққан күні Президент Қазақстан халқына Үндеу арнап, өз ұстанымын білдірді, кесімді сөзін де айтты. «Бір жағынан, мен сайлаушылардың басым көпшілігін құрайтын бүкілхалықтық бастаманы кері қайтара алмаймын. Мәселенің екінші қыры, мен Елбасы және Конституцияның кепілі ретінде болашақ саясаткерлерге жаңылыс бағыт сілтейтін іске жол бере алмаймын. Сондықтан мені халық дұрыс түсінеді деп сенемін. Біз бұл жайтты жай «қабылдау немесе бас тарту» ретінде емес, өмірдің өзі ұсынған демократияның тарихи сабағы деп қабылдағанымыз жөн. Бұл - Елбасы мен халықтың Ата Заңға адалдығын бағамдайтын тағылымды дәріс. Демократиялық жолмен сайланған Тұңғыш Президент ретінде еліміздің биік мүдделерін басшылыққа ала отырып, мен референдум өткізбеу туралы шешім қабылдадым. Жұртшылықты бөлетін «референдум әлде сайлау» деген таңдаудың орнына мен халқымыздың еркі мен демократиялық қағидаттарға адалдығын ескеретін және бізді біріктіретін жолды ұсынамын. Мен өкілеттігімнің екі жылға қысқаратынына қарамастан, мерзімінен бұрын Президент сайлауын өткізу туралы ұсыныс енгіземін», - деген Мемлекет басшысы сол күні-ақ Парламенттің қарауына кезектен тыс Президент сайлауын қамтитын заң жобаларын ұсынды. Парламент те тартынып қалмады. Қауырт жұмысқа жұмылған халық қалаулылары апта бойы дамыл көрмей, алдымен Конституцияға енгізілген өзгерістерді бірлескен отырыста қабылдап, кейіннен кезектен тыс сайлауды қамтаамсыз ететін конституциялық заңды әдеттегі заң шығару үдерісімен қабылдады. Кезектен тыс президенттік сайлаудың заңдық тетігін қамтамасыз ететін заң Елбасының алдында да көп жатқан жоқ. Бірден күшіне енді.
Заңнамалық үдерістер толық жүзеге асқаннан соң, Орталық сайлау комиссиясы да іске кірісіп, 3 сәуірге тағайындалған Қазақстан Республикасы Президентінің кезектен тыс сайлауын әзірлеу мен өткізу жөніндегі негізгі шаралардың күнтізбелік жоспары бекітті. Соған сәйкес, Президенттікке кандидаттарды ұсыну 2011 жылғы 5 ақпанда басталып, 20 ақпанда аяқталады. Ал Президенттікке кандидаттарды саяси партиялар мен республикалық қоғамдық бірлестіктер ұсына алады. Сондай-ақ, заңға сәйкес азаматтар өздерін-өздері ұсынуға құқылы. Сайлаушылардың Президенттікке кандидатты қолдауы олардың қол жинауы арқылы расталады. Президенттікке кандидат әрбір азамат ең аз дегенде еліміздің 14 облысының 9-ының қолын, сондай-ақ Алматы мен Астана қалаларының атынан теңдей өкілдік ететін 91 мың қол жинауы тиіс.
Айта кетейік, ҚР Конституциясына сәйкес, ел Президентін Қазақстан Республикасының азаматтары жалпыға бірдей, тең және төте сайлау құқығы негізінде жасырын дауыс беру арқылы 5 жыл мерзімге сайлайды. Президент болып туғаннан Қазақстан Республикасының азаматы болып табылатын 40 жасқа толған, мемлекеттік тілді еркін меңгерген және Қазақстанда соңғы 15 жыл бойы тұратын азамат сайлана алады.
Әзірге, жұрт білетін бір ғана кандидат айқын. Ол - ҚР Тұңғыш Президенті-Елбасы Н. Назарбаев. Сарапшылардың басым бөлігі референдум мәселесі бойынша-ақ сайлауға құқы бар электораттың 50 пайыздан астамының қолдауын алған Мемлекет басшысының бұл жолы да халықтың кеңінен қолдауына ие болатынын айтады.