Тәуелсіздік тарихында Әбілқайыр хан мен Бөкенбай батыр ерекше орын алады – тарихшы Ж.Жақсығалиев

топтың көрнекті өкілі, аса ірі саяси тұлға Табын Бөкенбай Қараұлы болатын. Осы екі аса ірі тұлға жөнінде М.Өтемісұлы атындағы Батыс Қазақстан мемлекеттік университетінің аға ғылыми қызметкері, тарих ғылымдарының кандидаты Жаңабек Жақсығалиев былайша ой пайымдайды.
Тарихшының пікірінше, Әбілқайыр хан мен Табын Бөкенбай батыр қарым-қатынасын айқындайтын деректер Мәскеу мен Орынбор мұрағаттарында сақталған ресми құжаттар мен патша чиновниктерінің хаттарында, дипломат А.Тевкелевтің жазбаларында, ағылшын суретшісі Джон Кэстльдің күнделігінде, XVIII-XIX ғғ. дворяндық-буржуазиялық орыс тарихнамасының ірі өкілдері П.Рычков, А.Левшин, В.Бакунин, Л.Мейер, В.Витевский, С.Соловьев, И.Маев және т.б. еңбектерінде кездеседі.
Әбілқайыр хан мен Табын Бөкенбай батырдың тығыз қарым-қатынаста болғандығы сондай, қос тұлғаның өмір жолы, әскери-саяси, саяси-дипломатиялық қызметі араларынан қыл өтпестей еш ажырағысыз. Ендеше, қос баһадүрдің қарым-қатынасындағы негізгі кезеңдерге ғана назар аударса да болады.
Бірінші. Көрнекті қолбасшы, жоңғарларға қарсы азаттық соғысының жұрт мойындаған көсемі, мемлекет қайраткері әрі мәмлегер Мұхаммед Қазы баһадүр Әбілқайыр хан сияқты даңқты батыр Табын Бөкенбай Қараұлының да туған жылы туралы деректер қағазға түспеген. Сол себепті екі тұлғаның да туған жылы тарихи әдебиеттерде болжаммен әр түрлі көрсетіліп жүр. Қолда бар тарихи деректерді зерделесек, Кіші жүздің Жетіру бөліміндегі Табын тайпасының жетекшісі (ақсақалы) Бөкенбайдың һәм оның күйеу баласы Тама батыры Көкіұлы Есеттің де жас мөлшері Әбілқайырдан үлкен болды ма деген ойға жетелейді. Сұлтан мен батырдың балалық, жастық шағы туралы деректер жетпегенімен, 1710 жылғы Қарақұм жиынына дейін олардың ерлік істері алаш баласына мәлім болғанына ешқандай күмән жоқ.
Екінші. 1803 жылы қазақ даласында болған Я.Гавердовский жазбаларына иек артсақ, бұдан тура 300 жыл бұрын, яғни 1710 жылы Арал маңындағы Қарақұмда Кіші жүз бен Орта жүз өкілдерінің құрылтайында Әбілқайыр сұлтан Кіші жүз ханы болып сайланса, Бөкенбай батыр біріккен қазақ жасағына қолбасшы болып тағайындалған. Жоңғарларға қарсы күрестегі Бөкенбай батырдың даңқы тек Кіші жүзге ғана емес, бүкіл қазақ даласына аңыз болып тарады. Тарихшы Н.Аполлованың 1710 жылы Қарақұм құрылтайын ел басына түскен жағдайға байланысты батырлардың басым түскен жиыны болды деп бағалауының әбден жаны бар. Аталмыш жиында қазақ әскерін бастау «Алаш» ұрандыдан Бөкенбайға, «Арқар» ұрандыдын Әбілқайырға жүктелуі - соның айғағы.
Батырлығымен, жаужүректігімен үлкен хандықты айбарлы Жәдік тұқымынан елеусіз Өсеке тұқымына, өзіне аудара білген Әбілқайыр хан батырлық атақты жеке мөрінде безендірді. Әбілқайырдың хандық мөрінде «Мұхаммед Қазы баһадүр Әбілқайыр хан Қажысұлтанұлы» деп жазылуы батырлық атақтың мемлекеттік лауазымды істерде үлкен орын алғанын байқатады. «Батыр» деген сөз «багадур» және «бакхатур» деген түрік сөздерінен шыққан.
Сөйтіп, Әбілқайыр хан мен Табын Бөкенбай батыр тағдыры Қарақұмда, ұлт мүддесі жолындағы бір арнада тоғысты, бұған дейін де олардың ел мүддесі үшін бірлесе қимылдағаны анық. Қарақұмда ел тізгінін ұстаған екі ірі саяси тұлғаның өмірдегі достығы - кейінгі ұрпаққа өнеге.
Үшінші. 1710 жылдан кейінгі саяси оқиғалар ағынында Бөкенбай батырдың есімі аталып, қайраткерлігі жөнінде жазба деректер сақталмағанымен, Қазақ тарихындағы елдік мәселелерде Әбілқайыр ханның қасында Бөкенбай, Жәнібек, Есет сынды батырлардың болмауы мүмкін емес. ХVІІІ ғ. бірінші ширегіндегі қазақ-орыс қатынастары әскери қақтығыстарға толы. Тарихи құжаттарға қысқаша шолу жасасақ, 1709 жылы қазақ жігіттері Сызраньға бара жатқан казактар керуенін талаған. 1711 жылы қазақтардың 16 мың әскері Жайық қалашығына астық алып бара жатқан казактардың керуенін талқандап, 300 жауынгерін тұтқынға алып, Хиуаға апарып құлдыққа сатқан. 1713 жылы 800 жігіттен тұратын қазақ жасағы казактардың Самараға балық алып бара жатқан керуеніне шабуыл жасап, жауынгерлерін түгел қырып салған. 1714-1715 және 1716 жылдары қазақ жігіттері (араларында қарақалпақтар да бар) әлденеше рет казак отрядтарына соққы берген.
1718 жылы қазақтар мен қарақалпақтардың 20 мың әскері Жайық қалашығын қоршайды. Ресеймен, яғни Самара жолымен қатынасын үзген бұл қала бір айдай қоршауда тұрады. 1719 жылы шілде айында Кіші жүз ханы Әбілқайыр 20 мың әскермен келіп Жайық қалашығын қоршайды. Осынау көп адам қырылған шайқаста қазақтар Жайық қалашығын тағы да ала алмайды. Себебі күз түсісімен Әбілқайыр қаланы қалдырып, Еділ қалмақтарына, яғни казак отрядтарының одақтастарына шабуыл жасайды.
1720 жылы қыркүйек айында қазақ әскері мен орыс-казактар арасында Самара өзенінің бойында қанды шайқас болды. Тұтқынға түскен 50 қазақ жігітін өлтіріп, «ерлік жасағаны үшін» атаман Никита Бородин Ресей патшасы І Петрдің мақтау грамотасымен марапатталады.
1721 жылы казактар мен қалмақтардың атаман Балмашнов басқарған тобы Ойыл өзеніне дейін шабуыл жасап, көп тұтқындармен мал айдап кеткен. 1722 жылы қаңтар айында 300 қол қазақ сарбаздары қарымта қайтару үшін казак-орыстардың Шаған жанындағы қысқы станицасына шабуыл жасап, 70 казак-орысты айдап әкетеді. Ақпан айында казак-орыстардың Жайық қалашығы жанындағы жылқы табынын айдап кетіп, оларды түгелдей жаяу қалдырады .
1723-1724 жж. Жайық қалашығына Кіші жүз ханы Әбілқайыр бірнеше қайтара шүйілді. Сол кезде казактар және қалмақтардың отрядтарымен қазақ әскері Шыңғырлау, Самара, Шаған өзендері бойында талай рет бетпе-бет келіп, қырғын шайқастар болды. Иван Тимофеев, Иван Логинов, Никита Бородин бастаған казак отрядтары көп шығынға ұшырады. Орыс-казактардан 170 адам қаза тапты, көп адам жаралы болды, бірнеше жауынгері тұтқындалып, 1725 жылы тұтқындар алмастырылды.
Тарихи деректерге қарағанда, дәл осы кезеңдегі Кіші жүз қазақтары мен Еділ қалмақтары арасындағы қарым-қатынас та нақ осы сипатта. Әбілқайыр хан және оның қол бастаған батырлары 1724 жылдың күзіне қарай Кіші жүзге Еділ қалмақтары тарапынан келер қауіпті сейілткеннен кейін, бірден оңтүстікке қарай ат басын бұрады. Өйткені бұл жорықтың маңызы зор болатын. Ең алдымен ол қазақтың астанасы - Түркістан қаласын азат етуге бағытталды. Бас қаланы азат ету бүкіл қазақ халқы үшін үлкен моральдық-психологиялық ахуалды туғызған болар еді, елдің төмен түскен еңсесі сәл де болса көтерілген болар еді. Мұны тек қана хан емес, батырлар да, бүкіл жасақтар да түсінеді. Сондықтан болуы керек, қазақ әскерлерінің алдында Түркістан қаласына дейін қаншама жоңғар тосқауылдары кездессе де, Әбілқайыр хан мен Кіші Жүз батырлары 1724 жылдың күзінде Түркістанды тікелей шабуылмен алады. Цеван-Рабданның ұлы, атақты қолбасшы Шоно-Лаузан қазақ әскерлерінің тегеурініне шыдамай, Қаратауға қарай шегініп кетеді. Әбілқайыр хан қаланы 6-7 ай бойы ұстап тұрды. Жоңғарлармен бірнеше рет ашық ұрыстар да болады. Дегенмен күш тең болмағандықтан, 1725 жылдың көктемінде қазақ әскерлері елдің астанасын тағы да жауға қалдыруға мәжбүр болады.
Осы жорықтарға Табын Бөкенбай батырдың қатысқандығы жөнінде нақты деректер болмаса да, Әбілқайыр ханның үзеңгілес серігі, қарулас досы ретінде оның жалпықазақтық майдандардың бел ортасында жүргендігі анық. Әйтпесе, Бөкенбай батыр: «Тәуке ханнан кейін Әбілқайыр хан бас болды және ешкімнен ешқандай қарсылық көрместен көпшілік қолдауына ие болып, өз еркімен көптеген ерлік істер жасады», - деген сөздерді орыс елшісіне айтпаса керек.
Төртінші. Әбілқайыр хан мен Бөкенбай батырдың туысқан, жақын адамдар екендігі. Бөкенбайлар мен Бөгенбайлар хақындағы шатасушылықтар тарихи зерттеулерде көтеріліп жүр. Бір көңіл аударатын нәрсе: XVIII ғ. бірінші жартысындағы Бөкенбай аттас қазақ батырларының Әбілқайыр хан үйінің төңірегіне тығыз топтасқандығы. Оған дәлел Орта жүз Қанжығалы (Арғын) Бөгенбай Ақшаұлы Әбілқайыр ханның апасы Бәтимаға, Шақшақ (Арғын) Бөгенбай Қожекеұлы Әбілқайыр ханның қарындасы Мақпузаға үйленген. Қазақ ғұрпымен алғанда бұл екеуі-бажа. А.Тевкелев күнделігіне сенсек, Бөкенбай (яғни Табын Бөкенбай) Әбілқайырдың «немерелес туысы» («внучатый брат») деп көрсетілген. Тарихшы К.Есмағамбетовтің пайымдауынша, төре нәсілді Әбілқайыр мен қарадан шыққан Бөкенбайдың «немерелес» болуы мүмкін емес, бірақ олар қалай болғанда да туыстас адамдар болған (себебі орыс тілінде «внук», «внучатый родственник» деген ұғымдар кең мағынада қолданылады). Жазушы Ә.Кекілбайұлының пікірінше, хан мен батыр нағашылы-жиенді, Бөкенбай қыздан, Әбілқайыр ұлдан туған. Әбілқайырдың әкесі қарындасы Құттыбикені Қара батырға ұзатса, бұл одан туған Бөкенбайға нағашы болып келетіндігіне назар аударады.
Сұлтан мен батыр тағдырындағы бесінші ұқсастық. XVIII ғасырда Ресей Сыртқы Істер алқасында еңбек етіп, қалмақ істерімен шұғылданған В.Бакуниннің мәліметтеріне сүйенсек, Әбілқайыр сұлтан мен Бөкенбай батыр әр кезеңде еркінен тыс Қалмақ сарайында қызметте (аманатта) болған. В.Бакуниннің анықтамасы бойынша, қалмақ ханының сол кезеңдегі халықаралық беделінің күшті болғандығы сондай, «Кубан, Хиуа, қырғыз-қайсақ сұлтандары, соның ішінде Әбілқайыр ханда оның қарауында қызметте болған» екен. Жас Әбілқайырдың атақты Ресей вассалының «сарайлық кеңсесінде» пайда болған уақыты және осы оқиғалар туралы ешқандай дерек көздері болмағанымен, сол кезеңдегі қазақ-калмақ қақтығыстарын ескере отырып, қазақ сұлтанының қалмақ билеушілеріне «қызметке» өз бетімен емес, Аюкенің кезекті жорықтарының бірінде тұтқынға түскендер ішінде болған болар деген тұжырым туады. В.Бакунин 1726 жылы күзде Лобжи-Доржи ұлысына қазақтар 10 мың әскермен Орта жүзден Сәмеке хан, Барақ сұлтан және Кіші жүзден Әбілқайыр хан, Есім сұлтан бастауымен шапты деп жазады. Жорыққа Кіші жүзден Бөкенбай, Есет батырлар да қатысқан. Шайқас соңында қазақтар 60 адамды, соның ішінде Бөкенбай, Есеттерді аманатқа қалдырып, өзара келісімге қол жеткізеді. И.Ерофееваның пікірінше, Бөкенбай 1728 жылдың ортасына дейін қалмақ билеушісі Цэрэн Дондог ұлысында болған.
Бүкіл өмірі жаугершілікте өткен Әбілқайыр мен Бөкенбай жауынгерлік заманда туып, күреспен есейіп, ер жеткен адам екенін осы деректер қапысыз дәлелдейді. Бұдан шығатын қорытынды: әр жылдары, әр кезеңде Әбілқайыр мен Бөкенбайдың Еділ қалмақтарының қолында аманатта болуы оларды ел болашағы хақында ойландырмай қоймады.
Алтыншы. А.Тевкелев елшілігі тұсында қос тұлғаның тізелесе қимылдағаны тарихи құжаттарда таңбаланған. Бөкенбай батырды бодандық төңірегіндегі қимыл-әрекет, әңгіме-кеңес, елшілік барыс-келістер ішінен жиі көруге болады. Бұл турасында мұрағат деректері аз емес. 1732 жылғы 5 қаңтарда А.Тевкелевтің Сыртқы істер алқасына жазған хабарламасы: «Мен олардың мұндай һарам ниеттерін білген соң өзімнің жаныма ... башқұрттарды шақырып алып, олардан қырғыз-қайсақтардың һарам ойының алдын қалай алуға болатынын сұрап, ақылға салдым. Сол башқұрттар бұдан құтылудың ешқандай амалы жоқ,- деді маған, бір ғана жол бар, ол - осы елдің текті билері Бөкенбай батыр мен оның күйеу баласы Есет батыр, сондай-ақ оның немере ағасы Құдайназар мырзаның тілін табу, мыналарға қарағанда олардың өлсе өлімтігі артық һәм күшті һәм ақылды, һәм байлығы да шаш-етектен, тегі соларды сый-сияпатқа кенелткен жөн. Тек солардың ғана шарапаты тиер деп үміттенеміз, ал олардың да бізге бүйрегі бұрмаса, онда құдайдан басқа тірі пендеден үміт етуге болмайды десті. Алайда мен ханға шабарман жіберіп, оның халқы мені өлтіргелі ниеттеніп жүргенін, қырғыз-қазақтың бұл һарам ойын жүзеге асыртқызбай, аман алып қалуын өтіндім; ал ол, яғни хан менің шабарманымнан: Бөкенбай батырды іздеп тапсын, одан басқа құтылатын жол жоқ, дәл қазір мына жұртқа өзім де күдіктене қарай бастадым деп сәлем айтыпты».
Біріншіден, бұл - сол кездегі нақты саяси жағдайды бейнелесе, екіншіден, Әбілқайыр хан мен Бөкенбай батырдың қақпақылында қалған орыс елшісі А.Тевкелевтің аласұра жанталасқанынан хабар береді. Елші А.Тевкелев батыр туралы өз жазбасын былай жалғастырады: «...Бөкенбай батыр менің қырғыз-қазақ ордасында болған кезімде маған адал қызмет етті, жалпы Бөкенбай батыр-ақылды, ар-ұяты бар кісі, мен пақырыңыз соның арқасында ғана өлімнен қалдым, өйткені қырғыз-қазақ ордасына келген күннен бастап 1731 жылдың 25 желтоқсанына дейін қырғыз-қазақтар әрқашан мені һәм ханды өлтіруге әрекеттеніп бақты, одан Бөкенбай батырдың қорғаштауымен ғана аман қалдық, мұның бәрі яки Бөкенбай батырдың маған жасаған адал қызметі һәм қырғыз-қазақтардың маған жасаған күнделікті шабуылы менің күн сайынғы жазбаларымда да тәптіштеледі. Сөйтіп, ол яки Бөкенбай батыр мен ағасы қырғыз-қазақтар менің басыма әңгіртаяқ ойнатпасын деп мені де һәм ханды да өз ұлыстарына көшіріп алды, қазір біз сонда тұрып жатырмыз, ақырында оның яки Бөкенбай батырдың адал қызмет етуінің нәтижесінде қырғыз-қазақ ордасының бүкілресейлік бодандықта болуға ниеті ауды».
Шын мәнінде Ресей бодандығын Әбілқайырдан бұрын және бірінші болып, Тевкелевтің айтуынша, «жасырын түрде» қабылдаған - осы Бөкенбай. Кейін А.Тевкелев миссиясының күллі материалдарын саралаған ағылшын тарихшысы Алан Боджердің «Асылы, Әбілқайырға қарағанда Бөкенбай Ресейге қосылуды неғұрлым сенімді жақтаушылардың жағында болды»,- деп жазуы назар аударарлық. Осы тұста Бөкенбай батырдың Әбілқайыр ханның келісімінсіз дербес қимылдауы күмән тудырады, нақтыласақ, қисынға келмейді. Мұрағат қорларындағы деректердің мазмұнына тереңірек бойласақ, хан мен батырдың арасында өзара астыртын келісім болғанға ұқсайды. Зәре-құты қашқан Тевкелевті қазақ ханының «тәубеге келтіру» саясаты да болғаны байқалады. Сол құжаттармен танысқан Л.Мейердің пікірінше, «орыс елшісі өз қарсыластарының бірнешеуін сатып алған, соның ішінде атақты батыр Бөкенбай да бар». Осы түсініктен шыға отырып қайсыбір тарихшылар орыс елшісі құрған торға «аңғал батыр» оп-оңай түсіп қалды деп байлам жасайды. Бұл - біржақты пікір. Тевкелев ұсынған 500 сомдық тауардан Бөкенбай батырдың бас тартуы - көп мәнжайдың айғағы. Сол заманда Ресейдің 1 рублі 1 қойға бағаланғандығын да ескерген жөн. А.Тевкелевтің сахарада бір жылдай өз міндетін орындау үшін жанталасып баққаны да рас. Ол осы кезде Әбілқайырмен мейлінше жақындасты, қысқа қарай екеуі Арал теңізінің күнгейіндегі Бөкенбайдың қыстауында болды. Олар хан ордасына көктемде ғана оралды. Ақыры ұзаққа созылған саяси текетірестен соң 1732 жылы 24 қарашада Әбілқайыр, Бөкенбай, Есет, А.И.Тевкелев жанына Ерәлі сұлтан, Нияз сұлтан, Жәдік би Құдайназар мырзаны қосып Найзакескен шатқалынан шығарып салады. 1710 жылғы Қарақұм құрылтайында қалың елдің алдында өз киімін өзі жыртып, семсерін ортаға тастап, елді жауды талқандауға біріктіру үшін құлшына айтқан өтімді сөздерімен жалпақ жұртты соңына ерткен Бөкенбайдың аяқ астынан «орысшыл» бола қалуының сыры неде? Біздіңше, Табын Бөкенбай соңынан қалың аламан ерткен сардар ғана емес, шын мәніндегі сарабдал саясаткер, дарынды дипломат. Шын мәніндегі мемлекет қайраткері. Ұлт басына туатын әбігердің қайда жатқанын әріден ойлаған Әбілқайыр ханның жүрек түбіндегі жұмбақ сырды Бөкенбай батыр әуел бастан-ақ айтпай ұққан. Шындығында, Маңтөбе мәслихаты қазақ қоғамындағы ұлттық саяси элита арасындағы жікті ашып берді. Пікір екіге жарылды. Екі тараптың да уәждері өзінше сенімді шығып жатты. Қалай болғанда да аталмыш мәселеде отандық тарих ғылымында сол заманнан күні бүгінге дейін бірыңғай пікір жоқ. Кезінде осы мәселе хақында профессор Х.Досмұхамедұлы: «...Осы уақытта елдің билері екі айрылды. Бір бөлек билер басы арғын Жәнібек, табын Бөкенбай болып соңына ерген елдерімен хан жағына шығып кетті. Ел бөлініп қоныс аударған уақытта күшті рулардың аз руға жәбірі көбейді. Қоныстың да жайлысы күштілерге тиді. Орта жүзден бөлініп кеткен аз ғана арғында бүліншілік заманда теңдік аз тисе керек, қоныстың жайлысы екібастан тимейді. Кіші жүздің ішінде аз болған жетіруда, жетірудың ішінде табын да Жәнібектің арғыны секілді күйде еді. Бұларға Кіші жүзді билеу үшін, еліне жайлы қоныс алып беру үшін Кіші жүздің билеріне сырт бір күш керек болды. Орыс өкіметі жәрдем беріп, Әбілқайыр хан айбарлы хан болса, бұларға іздегені табылғандай болды. Сондықтан бұлар бастан-аяққа дейін Әбілқайырды, Әбілқайыр тұқымын сүйеп кетті. Бұлар дегеніне жетті. Әбілқайыр айбарлы хан болды. Жәнібек пен Бөкенбай Кіші жүзді биледі. Арғын мен жетіру (табын) жайлы қоныс та алды, орысқа, ханға арқа сүйеп күшті рулардан жарытып жәбір де көрмеді...
Әбілқайырдан бастап хан табы күшейе бастады. Патша өкіметі ханға зор сүйеу болды... Сый-сияпатқа батқан Жәнібек пен Бөкенбайдың үлгісі басқа билердің көзін қызықтырып, көңілін бөлді. Хан жақтаған билер көбейе бастады» деген қорытындыға келді. Автор тұжырымын тұтастай жоққа шығармасақ та, бүгінгі көзқарас деңгейіне сай келмейтін тұстарына тоқталған жөн. Жәнібек пен Бөкенбай профессор Х.Досмұхамедұлы жазғандай, Әбілқайырмен тек арғын мен табынды билеу үшін, не болмаса мол сый-сияпатқа кенелу үшін бірікпеген-ді. Бұл арада ақылдары ханнан кем емес Жәнібек, Бөкенбай, Есет батырлар негізінен байлық немесе билік үшін емес, Әбілқайырмен біріге отырып қазақтың мемлекеттілігі үшін, сол мемлекеттілікті қамтамасыз ететін қуатты хан билігін қалыптастыру үшін күрескен еді.
Жетінші. А.Тевкелев күнделігінде көрсетілген Табын Бөкенбай батыр туралы Джон Кэстль еңбегінде де айтылады. 1736 ж. 25 маусымда ханның бауыры Нияз сұлтанмен бірге ағылшын суретшісі басқа ордаға барғанын, бұл жерде ханмен және ханның Бөкенбай батыр, Ақмолай батыр есімді ру ақсақалдарымен бірге тамақтанғанын жазады. Одан әрі Джон Кэстль Әбілқайыр ханның ордасындағы үш орда халқының өзімен сыйлас төре тұқымдары, батырлары мен билеріне берілген қонақасыда Бөкенбай батырдың болғандығын келтіреді. «Тұманды Альбион» елі ұлының жазбаларынан 1736 жылы шілденің 1 күні хан ордасына шақырылған билердің саны бес жүзге жеткендігі, жиналған қыр жақсыларының Кіші жүз ханының жақтастары екендігі байқалады. 1738 жылғы Орынбордағы Татищев пен Әбілқайыр арасындағы келіссөздер қарсаңында да Бөкенбай батырдың елшілік қызметте жүргені көрінеді. Татищев Орынборға қаптаған әскермен қалмақтың өзінен алты мың адам ертіп келе жатыр деген қауесеттен секем алған Кіші жүз ханы өзінің кәнігі саясаткерге тән сақтығымен Орынборға, Татищевке сенімді адамы Бөкенбайды жіберген. Татищев Бөкенбай батырды қошеметпен қарсы алып, сый-сияпат жасап, ... қайтадан ханға жіберген. «Россияның бағзыдан бергі тарихы» атты 29 том жазған тарихшы С.Соловьев 1738 жылдың тамыз айында Кіші жүз бен Орта жүздің старшындарының Орынборда Ресейге бодандық туралы екінші рет ант беру рәсімін суреттей келіп, Әбілқайырдың түгелдей бағыныштылыққа көпке дейін келіспегенін, тек В.Н.Татищевтің сіздің есіміңіз осыдан кейін Ресейге ғана емес, бүкіл Еуропаға таныс болады деп алдарқатқаннан кейін табын Бөкенбай батыр мен қанжығалы Жәнібек батырға қымбат бағалы сыйлықтар беріліп, олардың ханға жасаған ықпалынан соң ғана оның қол қоюға иліккенін жазады. Әбілқайыр әлі де болса Ресей билігінің құлақ-кесті құлы еместігіне кәміл сенді. Орыс империясының тарихын жазған С.М.Соловьев: «Хан орыс құжаттарында өзін «құл» деп атауға үзілді-кесілді қарсы болды».
Қос тұлғаның тағдырындағы сегізінші ұқсастық. Бөкенбай да, Әбілқайыр да шәйіт өліммен өлді. 1742 жылғы сәуір айында түркімендермен болған ашық шайқаста Бөкенбай батыр бастаған жүздеген қазақтар ерлікпен қаза тапты. Бөкенбайдың өлімінен кейін көп ұзамай Орынбор өлкесіне орыс отаршылдығының көрнекті теоретигі И.Неплюевтің келуімен Қазақ даласында отаршылдықтың жаңа кезеңі басталды. Бөкенбайсыз қалған Кіші жүз һәм Әбілқайыр ханды өмірінің соңына дейін Орынбор өлкесінің алып шенеунігімен арпалысып өту тағдыры күтіп тұрды. Патша үкіметінің алыстан ойластырылған отарлау саясатының тәсілдерін толық меңгерген И.Неплюевтің арандатуымен, бас пайдасының қам-қарекетін ел мүддесінен жоғары қойған, кеудемсоқтық пен қызғаншақтықтың құлы болған Барақ сұлтан 1748 жылдың тамыз айында Әбілқайыр ханды опасыздықпен өлтірді.
«Түйіндей айтқанда, сын сағатта Әбілқайыр хан мен Бөкенбай батырдың басын біріктірген не? Жеке басының ұпайын түгендеген, қара басының қамын күйттеген пәндәуи арзан амбиция ма? Біздіңше, гәп басқада, мәселе тереңде жатқан сияқты. Орыстың отарлау тарихы - зерттелмей жатқан тың тақырып. Отарланған елдердің ол құрсаудан ажырағаны кеше ғана. Шын мәнінде, орыс отаршылдығы Әбілқайыр хан мен Бөкенбай батырға дейін де, олардан кейін де толастаған жоқ. Сондықтан Әбілқайыр мен Бөкенбай саясатын орыс отаршылдығының біртұтас тізбегінде қарастырған абзал. Рас, Әбілқайыр мен Бөкенбай қазақ-орыс қатынастарын жаңа сапалық деңгейге алып шықты, бірақ М.Қозыбаев әділ байқағанындай, Ресей Қазақ даласына бодандықсыз-ақ басып кірген еді. Оған дәлел, қазір біз топырағын басып тұрған Жайық қалашығының негізі қаланғанда Әбілқайыр мен Бөкенбайдың өздері түгілі, әкелері де өмірде жоқ еді. Жайық пен Ертіс өзендеріне әскери бекіністерін тізбектете салу арқылы Қазақ даласын қос бүйірден құрсаулай бастаған орыс отаршылдығына тосқауыл қою еш мүмкін емес еді. Осы жерді өлермендене қорғаған Әбілқайыр хан: «Жайық өзені кеуіп қалғанша, тіпті ақыр заман келгенше қазақ халқы бұл жерден айырылмайды. Өйткені мұндай жайлы жерді олар еш жерден таппайды»,- деп талай мәрте мәлімдеуі бүгінгі ұрпақты ойландыруы тиіс. Дұрысында, Қазақстанның Ресейге қосылу үдерісі А.Тевкелев миссиясымен аяқтала салған жоқ, табаны күректей 150 жылға созылды. Алда отаршылдықтың жаңа кезеңі келе жатты», деп ойын түйеді Ж.Жақсығалиев.